آزمایش‌‌ها

آزمایش خون کامل / آزمایش کامل خون در منزل و تفسیر آن

آزمایش خون کامل شامل بخش مهمی از سالم ماندن و اطمینان از عملکرد صحیح بدن است. در دنیای امروز، اسیر شدن در هیاهوی زندگی و فراموش کردن سلامتی آسان است. اما برخی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانیم برای بدن خود انجام دهیم این است که زمانی را برای معاینه کامل بدن اختصاص دهیم.  چیزی که یک آزمایش خون کامل را ارزشمندتر می کند، توانایی آن در تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه بیماری های جدی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت است. با این اطلاعات، پزشکان می توانند اقدامات پیشگیرانه را برای پیشگیری یا مدیریت این شرایط انجام دهند و از نتایج سلامت بهتر برای بیماران خود اطمینان حاصل کنند.

بدن انسان ماشینی است که دائماً با ما در ارتباط است. وقتی احساس ناخوشی می کنیم، این یک سیگنال واضح است که چیزی درست نیست. با این حال، تشخیص دقیق علت ناراحتی ما همیشه آسان نیست. اینجاست که آزمایش خون کامل می آید. آزمایش خون کامل، تجزیه و تحلیل جامع نمونه خون ما است که اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت سلامتی ما ارائه می دهد. این آزمایش می تواند بینش هایی در مورد عملکرد اندام های مختلف، کمبودهای تغذیه ای، عفونت ها، التهاب ها و موارد دیگر به ما بدهد. قبل از شروع مطلب اگر نیاز به چکاپ کامل دارید می‌توانید آن را از بخش آزمایش در منزل درخواست دهید و منتظر نمونه گیر باشید تا برای انجام کارها به منزل شما بیاید.


تصویر خدمات اقساطی

آزمایش خون کامل چیست؟

آزمایش خون کامل یک معاینه فیزیکی جامع از بدن شما برای بررسی بیماری های احتمالی است. معمولاً شامل طیف وسیعی از آزمایش‌ها مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و تصویربرداری است. بسته به سن و جنسیت شما، معاینه کامل ممکن است شامل معاینه شکم، معاینه لگن و آزمایش پاپ اسمیر نیز باشد. آزمایش خون کامل برای بررسی سلامت کلی شما، تشخیص هر گونه بیماری یا بیماری احتمالی و ارائه اطلاعاتی که برای سالم ماندن نیاز دارید، طراحی شده است.

مزایای معاینات منظم

معاینات منظم برای حفظ سلامتی مهم است. معاینه کامل بدن می تواند به تشخیص زودهنگام هر گونه مشکل احتمالی کمک کند تا بتوان آن را به سرعت و به طور موثر درمان کرد. معاینات منظم همچنین به شما این امکان را می دهد که تغییرات در سلامت خود مانند افزایش یا کاهش وزن را ردیابی کنید و مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می کند. معاینات منظم همچنین برای تشخیص زودهنگام هر گونه بیماری یا بیماری بالقوه مهم است، به طوری که می توان آنها را به سرعت و به طور موثر درمان کرد.

آزمایش کشت خون را در این مقاله بیشتر بشناسید

آزمایش در منزل

چرا تست کامل خون مهم است؟

آزمایش خون کامل به دلایل مختلفی مهم است. این می تواند به شناسایی هر گونه بیماری یا بیماری بالقوه در مراحل اولیه کمک کند، به طوری که می توان آنها را به سرعت و به طور موثر درمان کرد. همچنین می تواند به ردیابی تغییرات در سلامت شما، مانند افزایش یا کاهش وزن کمک کند و مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می کند. در نهایت، آزمایش خون کامل برای تشخیص هر گونه مشکل بالقوه ای که ممکن است از آن آگاه نباشید، مانند فشار خون بالا یا دیابت، مهم است.

اگر نمیدانید آزمایش آمیلاز چیست این مطلب را بخوانید

آزمایش کامل خون شامل چیست

آزمایش خون کامل معمولاً شامل طیف وسیعی از آزمایش‌ها مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و تصویربرداری است. بسته به سن و جنس شما، معاینه کامل ممکن است شامل معاینه شکم، معاینه لگن و پاپ اسمیر نیز باشد. این آزمایشات برای تشخیص زودهنگام هر گونه بیماری یا بیماری بالقوه مهم هستند، به طوری که می توان آنها را به سرعت و به طور موثر درمان کرد.

  • چکاپ میزان چربی خون
  • چکاپ تعداد سلول‌های خونی(CBC)
  • آزمایش قند خون
  • آزمایش کبد چرب
  • آزمایش تیروئید
  • چکاپ عملکرد کلیه
  • چکاپ الکترولیت‌های خون
  • آزمایش پاپ اسمیر
  • آزمایش پروستات
  • چکاپ میزان ویتامین‌ها در بدن
  • چکاپ میزان هورمون‌های موجود در بدن
  • چکاپ سلامت مغز
  • چکاپ سلامت دندان و لثه
  • آزمایش سنجش تراکم استخوان

و بسیاری دیگر شامل آزمایش خون کامل می‌شود که کار شما را بسیار آسان خواهد کرد.

آزمایش کامل خون چه بیماریهایی را نشان میدهد

یک آزمایش خون کامل که به عنوان آزمایش شمارش کامل خون (CBC) نیز شناخته می شود، تجزیه و تحلیل دقیقی از اجزای مختلف خون شما ارائه می دهد. این آزمایش می تواند طیف وسیعی از بیماری ها و شرایط را با اندازه گیری سطوح اجزای مختلف خون از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها شناسایی کند. به طور خاص، آزمایش کامل خون می تواند وجود کم خونی را نشان دهد، این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن شما گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت های شما ندارد. همچنین می تواند انواع مختلف عفونت ها و همچنین بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید را تشخیص دهد.

علاوه بر این، آزمایش خون کامل می تواند وجود لوسمی را نشان دهد که نوعی سرطان است که بر بافت های خون ساز تأثیر می گذارد. همچنین می تواند اختلالات خونریزی مانند بیماری هموفیلی و بیماری فون ویلبراند را شناسایی کند. به طور کلی، آزمایش خون کامل یک ابزار تشخیصی ارزشمند است که می تواند به پزشکان کمک کند تا انواع بیماری ها و شرایط را شناسایی و درمان کنند.

آماده شدن برای آزمایش خون کامل

آماده شدن برای آزمایش خون کامل جهت دستیابی به نتایج درست، بسیار مهم است. در ادامه چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

1. ناشتا: بسته به نوع آزمایش خونی که پزشک دستور داده است، ممکن است لازم باشد چند ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید. این معمولاً به معنای اجتناب از خوردن غذا و نوشیدنی، به جز آب، برای مدتی قبل از آزمایش است.

2. داروها: مهم است که پزشک خود را در مورد هر دارو یا مکملی که ممکن است مصرف می کنید مطلع کنید، زیرا برخی می توانند با نتایج آزمایش خون تداخل داشته باشند. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف برخی داروها را قبل از انجام آزمایش متوقف کنید.

3. هیدراته بمانید: نوشیدن مقدار زیادی آب قبل از آزمایش خون می تواند به آسان تر گرفتن خون توسط تکنسین کمک کند. نوشیدن آب در طول روز قبل از انجام آزمایش خون توصیه می شود.

4. لباس راحت بپوشید: آزمایش خون به تکنسین نیاز دارد که به بازوی شما دسترسی داشته باشد، بنابراین مهم است که لباسی بپوشید که دسترسی آسان به آن ناحیه را فراهم کند، مانند یک پیراهن آستین کوتاه.

5. آرامش: در حالی که آزمایش خون ممکن است برای برخی ناراحت کننده باشد، مهم است که در طول این فرآیند آرام و آرام بمانید. نفس های عمیق و تمرکز روی چیزی که آرامش بخش است می تواند به کاهش هر گونه اضطراب کمک کند.

با رعایت این نکات، می توانید به نتایج آزمایش خون کامل خود بیشتر مطمئن باشید.

آزمایش خون قبل ازدواج را جدی بگیرید و درباره آن بیشتر بدانید

آزمایش خون کامل

سن مناسب برای آزمایش کامل

سن مناسب برای معاینه کامل بدن بسته به سن و جنسیت شما متفاوت است. به طور کلی، توصیه می شود که بزرگسالان هر 1-2 سال یک بار آزمایش خون کامل را انجام دهند. برای کودکان و نوجوانان، تعداد دفعات توصیه شده هر 1 تا 3 سال، بسته به سن و سلامت آنها است. مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا فرکانس مناسب را برای شما تعیین کند.

درباره تست چربی خون بیشتر بدانید

آزمایش خون کامل برای کودکان

انجام آزمایش خون کامل برای کودک شما می تواند گام مهمی در تضمین سلامت و تندرستی کلی او باشد. آزمایش CBC یا شمارش کامل خون، سطوح اجزای مختلف خون کودک شما مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها را اندازه گیری می کند.

آزمایش خون کامل می تواند به شناسایی شرایط پزشکی زمینه ای که ممکن است بر فرزند شما تأثیر بگذارد، مانند کم خونی یا عفونت کمک کند. همچنین می تواند در نظارت بر شرایطی که فرزند شما ممکن است قبلاً داشته باشد، مانند سرطان خون یا بیماری سلول داسی شکل مفید باشد. هنگامی که کودک شما تحت آزمایش خون کامل قرار می گیرد، نمونه کوچکی از خون او گرفته می شود و در آزمایشگاه آنالیز می شود. این فرآیند به طور کلی سریع و بدون درد است و نتایج می تواند بینش های ارزشمندی در مورد سلامت کودک شما ارائه دهد.

اگر قرار است فرزند شما آزمایش خون کامل انجام دهد، پیروی از دستورالعمل های آماده سازی ارائه شده توسط پزشک بسیار مهم است. این ممکن است شامل ناشتا بودن قبل از آزمایش یا اجتناب از مصرف برخی داروها باشد.

مزایای آزمایش کامل خون در خانه

آزمایش کامل خون بخش مهمی از سالم ماندن و اطمینان از عملکرد صحیح بدن است. بسیار مهم است که به طور منظم معاینه کامل انجام دهید، زیرا این امر به تشخیص زودهنگام هر گونه بیماری یا بیماری بالقوه کمک می کند تا به سرعت و به طور موثر درمان شود. علاوه بر این، تعدادی کیت در خانه وجود دارد که می توان از آنها برای انجام یک آزمایش خون کامل استفاده کرد که راحتی و حفظ حریم خصوصی را ارائه می دهند.

علاوه بر مراجعه به مطب پزشک برای معاینه کامل بدن، می‌توان از آزمایش چکاپ کامل در منزل استفاده کرد. این کار باعث کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری شده و در زمان و هزینه نیز صرفه جویی خواهد شد. ضمن اینکه برای کودکان و یا افراد سالمند بسیار راحت تر است که آزمایش در منزل اجام شود تا در آزمایشگاه.

آزمایش پرولاکتین چیست؟

تفسیر آزمایش کامل خون

برخی از اختصارات و معانی مربوط به یک آزمایش خون کامل شامل موارد زیر است:

CBC (شمارش کامل خون): اجزای مختلف خون شما از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها را اندازه گیری می کند.

WBC (شمارش گلبول های سفید): این عدد تعداد گلبول های سفید خون را اندازه گیری می کند. گلبول‌های سفید خون به مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند، بنابراین بالا یا پایین بودن تعداد گلبول‌های سفید خون می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

RBC (تعداد گلبول های قرمز): این عدد تعداد گلبول های قرمز خون را اندازه گیری می کند. گلبول های قرمز خون، اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند، بنابراین تعداد کم گلبول های قرمز خون ممکن است نشان دهنده کم خونی یا سایر اختلالات مرتبط با خون باشد.

Hgb (هموگلوبین): این مقدار هموگلوبین خون شما را اندازه گیری می کند. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به بافت های بدن شما می رساند. سطح پایین هموگلوبین می تواند نشان دهنده کم خونی باشد، در حالی که سطح بالا می تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد.

Hct در آزمایش خون (هماتوکریت): این درصد حجم خون شما را که از گلبول های قرمز تشکیل شده است اندازه گیری می کند. سطح پایین هماتوکریت می تواند نشان دهنده کم خونی باشد، در حالی که سطح بالا می تواند نشان دهنده کم آبی بدن یا سایر شرایط باشد.

MCV (میانگین حجم بدن): این اندازه متوسط گلبول های قرمز شما را اندازه می گیرد. ناهنجاری در MCV می تواند نشان دهنده انواع مختلف کم خونی باشد.

شمارش پلاکت ها: این تعداد پلاکت ها را در خون شما اندازه گیری می کند. پلاکت ها به لخته شدن خون کمک می کنند، بنابراین تعداد کم پلاکت ها می تواند باعث خونریزی و کبودی بیش از حد شود، در حالی که شمارش زیاد می تواند نشان دهنده یک اختلال خونی باشد.

هزینه آزمایش خون کامل

آزمایش در منزل داروباکس به آدرس https://darobox.ir شامل چکاپ کامل نیز می‌شود که می‌توانید از بخش سلامت اپلیکیشن آپ و یا از لینک مشخص شده، درخواست خود را ثبت کنید. اکنون به راحتی می‌توانید در منزل منتظر نمونه گیر باشید تا پس از انجام کار، نمونه را به آزمایشگاه برده و پاسخ آن را نیز به سرعت آماده کند.

اما هزینه آزمایش خون کامل در سال 1402 در حال حاضر 650 هزار تومان است که البته ممکن است با توجه به شرایط کشور، افزایش قیمت نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *