قلب و عروق

ایربزارتان هگزال ( Irbesartan )

مانند همه داروها، این دارو می تواند موجب بروز عوارض جانبی شود. با این وجود تمامی افراد دچار این عوارض نمی شوند.
در بیماران تحت درمان با ایربزارتان هگزال بروز موارد نادري از واکنش هاي آلرژیک پوستی (بثورات، کهیر) و نیز تورم موضعی پوست، لب ها و/یا زبان گزارش شده که شبیه به عوارض مشاهده شده حین مصرف داروهاي مشابه با این دارو است. در صورت بروز هر یک از علائم فوق یا تنگی نفس، مصرف ایربزارتان هگزال را متوقف نموده و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی گزارش شده در مطالعات بالینی در بیماران تحت درمان با ایربزارتان عبارتند از:
• عوارض بسیار شایع (ممکن است از هر ده نفر بیش از یک نفر به این نوع عوارض دچار شوند): اگر از فشار خون بالا و دیابت نوع 2 همراه با بیماري کلیوي رنج می برید، آزمایشات خون ممکن است نشان
دهنده افزایش سطح پتاسیم باشند.

• عوارض شایع (ممکن است حدودا از هر ده نفر یک نفر به این عوارض مبتلا شوند):
گیجی، احساس بیماري/استفراغ، خستگی، آزمایشات خون ممکن است نشان دهنده افزایش سطوح آنزیم مورد استفاده براي ارزیابی عملکرد عضله وقلب (یعنی آنزیک کراتین کیناز) باشند. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت نوع 2 همراه با بیماري کلیوي عوارضی مانند گیجی هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته، فشار خون پایین هنگام بلند شدن از وضعیت خوابیده یا نشس ته، درد مفاصل یا عضلات و کاهش سطح پروتئین در گلبول هاي قرمز (هموگلوبین) نیز گزارش شده اند.

عوارض نادر (ممکن است از هر 100 نفر یک نفر به این نوع عوارض دچار شون د): افزایش ضربان قلب، قرمز شدن، سرفه، اسهال، سوء هاضمه/سوزش سردل، اختلال در فعالیت جنسی (بروز مشکلات در عملکرد جنسی)، درد در قفسه سینه

از زمان ورود داروي ایربزارتان به بازار دارویی، برخی از اثرات نامطلوب دارو گزارش شده اند. این اثرات نامطلوب که میزان وقوع آنها مشخص نشده عبارتند از: کاهش تعداد پلاکت ها، احساس سرگیجه، سردرد، اختلال در حس چشایی، صداي زنگ در گوش ها، کرامپ هاي عضلانی، درد مفاصل و عضلات، عملکرد غیرطبیعی کبد، افزایش سطوح پتاسیم در خون، اختلال در عملکرد کلیوي، التهاب عروق کوچک خونی که عمدتا پوست را تحت تاثیر قرار می دهند (عارضه اي تحت عنوان واسکولیت لوکوسیتوکلاستیک) و واکنش هاي آلرژیک شدید (شوك آنافیلاکتیک)، همچنین کاهش سطوح قند خون. موارد نادري از یرقان (زردشدن پوست و/یا سفیدي چشم ها) نیز گزارش شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *