جراحی

درباره انحراف بینی و عمل جراحی آن بیشتر بدانید

تا حالا به تیغه بینی خود دقت کرده‌اید؟ همین حالا یک آینه بردارید و به تیغه بینی که همان دیواره بین دو سوراخ بینی است با دقت نگاه کنید. آیا این تیغه در بینی شما صاف است یا کمی انحراف دارد!؟ تیغه بینی در افراد زیادی دچار کمی انحراف است و باعث می‌شود که یک مجرای بینی از دیگری کوچک‌تر شود. به این عارضه اصطلاحا انحراف بینی یا انحراف تیغه بینی می‌گویند. طبق آمار ارائه شده از سوی آکادمی پزشکان گوش و حلق و بینی آمریکا، حدود ۸۰ درصد تیغه‌های بینی در افراد، دچار کمی انحراف هستند.

بیشتر بخوانید: عمل بینی قسطی در تهران

البته معمولا این انحراف به حدی نیست که زندگی فرد را مختل کند و به او آسیب بزند. اما در برخی افراد ممکن است به حدی شدید باشد که عملا یکی از سوراخ‌های بینی مسدود یا نیمه مسدود شود. در نتیجه جریان هوای ورودی به بینی کاهش پیدا کرده و تنفس دشوار خواهد شد. در این مواقع پزشکان از روش‌های درمانی برای کنترل شرایط و یا درمان انحراف تیغه بینی استفاده می‌کنند. اگر در این زمینه به راهنمایی پزشکی نیاز دارید، همین حالا از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

تیغه بینی انسان در قسمت جلو از غضروف و در قسمت پشت از استخوان ساخته شده است. انحراف بخش غضروفی این تیغه، شایع‌ترین علت انسداد بینی در افراد است. البته در برخی موارد هم انحراف بخش پشتی باعث انحراف بینی شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. انحراف تیغه بینی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. این عارضه در برخی افراد به صورت مادرزادی است، اما بسیاری دیگر، به دلایل مختلف مثل ضربه و آسیب ناشی از ورزش یا تصادف، ترمیم نامناسب یا جوش خوردن نامتقارن و… به آن دچار می‌شوند. به نظر می‌رسد انحراف بینی می‌تواند با بالا رفتن سن افراد تشدید شود.


تصویر خدمات اقساطی

ثبت درخواست

علائم انحراف بینی

انحراف بینی خفیف معمولا عوارضی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها حتی ممکن است از وجود چنین انحرافی بی‌خبر باشند. اما علائم این انحراف در موارد شدیدتر و جدی‌تر می‌تواند به اختلال در تنفس، تنفس یک طرفه، عفونت‌های سینوسی، خون دماغ شدن، سردرد و احساس خشکی در یک طرف بینی منجر شود. بعضی از این بیماران به دلیل انسداد بینی ناشی از انحراف تیغه ممکن است در هنگام خواب خروپف کنند و یا احساس گرفتگی و فشار در بینی داشته باشند. انحراف خیلی شدید در برخی موارد می‌تواند درد در بینی یا یک طرف صورت ایجاد کند.

علائم انحراف بینی

خروپف کردن در هنگام خواب یکی از شایع‌ترین علائم انحراف تیغه بینی است

انسداد کامل یک یا هر دو سوراخ بینی، به ویژه در زمان سرماخوردگی یا بروز آلرژی‌ها هم از نشانه‌های انحراف تیغه بینی و به دلیل التهاب مخاط آن است. برخی از این بیماران در هنگام خواب فقط قادر به خوابیدن روی یک سمت بدن هستند؛ چون خوابیدن در جهت مخالف ممکن است تنفس آن‌ها را با اختلال مواجه کند. تنفس دهانی و صدادار بودن تنفس هم می‌تواند از دیگر علائم آن باشد.

تشدید علائم و بروز مشکلات جدی مثل عفونت سینوسی ممکن است به مشکلات مزمن و جدی تبدیل شود. این عارضه در موارد حاد ممکن است اختلالاتی مثل آپنه خواب را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل لازم است برای کنترل شرایط و درمان یا پیشگیری از این مشکلات با پزشک مشورت کنید.

هزینه عمل شکستگی بینی چقدر است؟

درمان انحراف بینی

انحراف شدید بینی را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. اما انحراف خفیف گاهی بدون معاینه تخصصی قابل شناسایی نیست. در چنین شرایطی، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی برای تشخیص این انحراف، سوراخ‌های بینی را با یک اسپکولوم معاینه کرده و در مورد مشکلات خواب، تنگی نفس، خروپف، مشکلات سینوس و… از بیمار سوالاتی می‌پرسد. در نهایت مشخص می‌کند که این انحراف چقدر در بروز چنین علائمی نقش داشته و آیا به درمان نیاز دارد یا خیر.

در برخی افراد هم برای کاهش عوارضی مثل خشکی بینی، خروپف شبانه و… از ترکیبات ضد احتقان، اسپری‌های بینی، داروهای آنتی هیستامین و موارد مشابه کمک می‌گیرند تا شرایط را کنترل کنند. در واقع مدیریت علائم در درمان انحراف بینی، بیشتر از عمل جراحی کاربرد دارد. استفاده از ترکیبات ضد احتقان با کاهش التهاب و تورم بافت داخلی بینی، باعث می‌شود که تنفس راحت‌تر شده و مشکلات ناشی از اختلال در تنفس مثل خروپف کاهش پیدا کند. البته از این داروها باید به صورت محدود استفاده شوند؛ چون مصرف مداوم ممکن است باعث تحریک بیشتر و بدتر شدن وضعیت شود.

آنتی هیستامین‌ها هم با کنترل علائم آلرژی مثل آبریزش بینی و گرفتگی آن به تنفس بهتر کمک می‌کنند. البته باید توجه کنید که این‌ها انحراف تیغه بینی را درمان نمی‌کنند و فقط در کاهش علائم آزاردهنده نقش دارند. در صورتی که این مشکل به حدی شدید باشد که زندگی فرد را مختل کرده و شرایط نفس کشیدن را برای او دشوار کند، حتما باید جراحی بینی انجام شود. البته جراحی زیبایی بینی به صورت قسطی هم امکانپذیر است و می‌توانید روند کار را برای شما آسان‌تر و سریع‌تر کند.

فراموش نکنید مصرف هر نوع ترکیب دارویی باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود و به هیچ عنوان به صورت خودسرانه سراغ مصرف این داروها نروید. مصرف طولانی مدت یا افزایش خودسرانه دوز دارو گاهی می‌تواند شرایط را بدتر کند. عدم درمان این اختلال در موارد شدید می‌تواند عوارض جدی مثل عفونت‌های سینوسی، سردردهای مزمن، اختلالات خواب و مشکلات تنفسی شدید ایجاد کند.

میزان هزینه عمل دماغ گوشتی را اینجا بخوانید

جراحی انحراف بینی

معمولا هدف از جراحی انحراف بینی، تغییر شکل بینی، بهبود فرآیند تنفس یا هر دو است که از طریق تغییر در بخش استخوانی، غضروفی یا حتی پوست بینی انجام می‌شود. به عمل جراحی که اختصاصا برای اصلاح کردن بخش تیغه بینی استفاده می‌شود، سپتوپلاستی می‌گویند.

پزشکان در این روش، تیغه بینی یا سپتوم را اصلاح و صاف می‌کنند. این کار اغلب با هدف اصلاح مشکلات تنفسی و کاهش خطر عفونت‌های سینوسی به دلیل تخلیه نامناسب ترشحات سینوسی انجام می‌شود. در انحراف‌های خفیف معمولا اصلاح بخش غضروفی به رفع مشکل کمک می‌کند. البته گاهی در انحراف‌های شدید بینی لازم است به جز بخش غضروفی، بخش استخوانی بینی هم اصلاح شود. تصمیم‌گیری در مورد نوع جراحی این مشکل بر عهده پزشک معالج است.

درباره هزینه عمل بینی استخوانی و نحوه انجام آن بیشتر بدانید.

جراحی انحراف بینی

گاهی پزشکان برای درمان انحراف تیغه بینی از عمل جراحی کمک می‌گیرند

برای جراحی انحراف تیغه بینی، تیغه بینی توسط جراح باز شده و بخش اضافی تیغه که باعث انحراف شده است را برش زده و خارج می‌کنند. گاهی هم برای پشتیبانی از استحکام تیغه، آتل‌های سیلیکونی در این بخش قرار می‌دهند تا تیغه، شکل مناسب خود را حفظ کند. این عمل جراحی مانند جراحی‌های دیگر ملاحظات خاص خود را دارد. پزشکان به کسانی که قصد این عمل جراحی را دارند، توصیه می‌کنند قبل و بعد از آن به مدت حداقل دو هفته از داروهایی مثل آسپرین استفاده نکنند. این داروها با رقیق کردن خون، احتمال خطر خونریزی را افزایش می‌دهند.

درباره تغذیه بعد از عمل بینی بیشتر بدانید

سپتوپلاستی

سپتوم ساختاری از جنس غضروف و استخوان است که در بخش مرکزی بینی قرار گرفته و دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند. این بخش ممکن است به دلایل مختلفی دچار انحراف شود. به عمل جراحی که برای اصلاح نقص و بدشکلی سپتوم انجام می‌شود، سپتوپلاستی می‌گویند. در واقع سپتوپلاستی نام تخصصی جراحی انحراف تیغه بینی است. طی این عمل، با برداشتن قسمتی که دچار انحراف است، تلاش می‌کنند تا تیغه را صاف کرده و استخوان و غضروف بازمانده را بازسازی کنند.

این کار باعث بهبود راه هوایی می‌شود و فرد پس از عمل می‌تواند تنفس بهتری داشته باشد. پس از بهبود وضعیت تنفس، احتمالا مشکلاتی مشکلاتی مثل خروپف شبانه، عفونت‌های سینوسی، گرفتگی بینی و مشکلات مشابه هم تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

سپتوپلاستی

از تراش یا برش و گاهی حذف بخش نامتقارن تیغه بینی برای اصلاح انحراف آن از طریق سپتوپلاستی استفاده می‌کنند

حرف آخر

انحراف بینی یک عارضه شایع است که در بسیاری از افراد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در صورتی که این مسئله باعث اختلال در تنفس و مشکلات جانبی مثل خروپف، سردرد، درد صورت، خشکی بینی و… شود، باید نسبت به درمان آن اقداماتی صورت گیرد. انحراف تیغه بینی در موارد شدید ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد که به آن سپتوپلاستی می‌گویند. اگر می‌خواهید درباره این مشکل با یک پزشک مشورت کنید، می‌توانید از مشاوران متخصص حال کمک بگیرید. آیا شما تجربه‌ای در این زمینه و عمل جراحی مربوط به آن داشته‌اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

انحراف بینی چیست؟

به انحراف تیغه مرکزی بینی که حفره‌های آن را از هم جدا می‌کند، انحراف بینی گفته می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث ناهماهنگی و نامتقارن شدن سوراخ‌های بینی و در نتیجه اختلال در تنفس و مشکلات دیگری شود.

از کجا بفهمیم انحراف تیغه بینی داریم؟

این انحراف در بسیاری از افراد به راحتی قابل مشاهده نیست. پزشکان برای تشخیص آن، بینی را به کمک دستگاهی معاینه کرده و یا از طریق بررسی مشکلات جانبی مثل خروپف، عفونت سینوسی و… به آن پی می‌برند.

سپتوم بینی چیست؟

به بخش مرکزی بینی که دو حفره آن را از هم جدا می‌کند سپتوم می‌گویند. این تیغه در بخش بالایی از استخوان و در بخش پایینی از غضروف ساخته شده و به دلایل مختلفی ممکن است دچار انحراف باشد.

چگونه می‌توان انحراف بینی را برطرف کرد؟

برای رفع انحراف شدید بینی به عمل جراحی نیاز است. جهت انجام این عمل جراحی بینی که به سپتوپلاستی معروف است، تیغه بینی را به وسیله برش، تراش و… صاف کرده و در مرکز قرار می‌دهند.

برای درمان انحراف تیغه بینی از چه پزشکی کمک بگیریم؟

شما می‌توانید برای تشخیص دقیق و انتخاب روش درمانی مناسب برای این عارضه از مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی حاضر در سامانه حال در تمامی روزهای هفته راهنمایی تخصصی بگیرید.

 

 

 

منابع

stanfordhealthcare.org

www.mayoclinic.org

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.healthline.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *