بیماری‌ها

درماتیت سبورئیک (درماتیت سبوره) چگونه درمان می‌شود

درماتیت سبورئیک؛ یک مشکل پوستی رایج اما قابل کنترل

درماتیت سبورئیک یک مشکل پوستی گسترده است که معمولاً پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، قرمزی و شوره سر مداوم می‌شود. این بیماری اغلب نواحی چرب بدن مانند صورت، بینی، ابروها، گوش، پلک‌ها و سینه را درگیر می‌کند. البته درماتیت سبورئیک مسری نیست و منجر به ریزش دائمی مو نمی‌شود. در برخی موارد، ممکن است بدون درمان خود به خود برطرف شود، در حالی که در برخی دیگر، شامپوهای دارویی  برای کاهش علائم و جلوگیری از شعله ور شدن آتی ضروری هستند.


تصویر خدمات اقساطی

ثبت درخواست

درماتیت سبوره چیست / درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی گسترده است که افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری که با خارش، لکه های قرمز و پوست چرب و پوسته پوسته مشخص می شود، وضعیتی است که به راحتی با درمان مناسب قابل کنترل است. نام “سبورئیک” از غدد چربی تولید می شود، در حالی که “درم” به پوست اشاره دارد. هنگامی که پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد، معمولا به عنوان شوره سر شناخته می شود، در حالی که در نوزادان، به عنوان کلاه گهواره نامیده می شود.
درماتیت سبورئیک می تواند در نواحی مختلف بدن، به ویژه آنهایی که فعالیت غدد سباسه بالایی دارند، رخ دهد. این نواحی شامل قسمت بالایی پشت و سینه، صورت، پیشانی، بینی، پشت گوش، ناف، ابروها، زیر سینه ها و در چین های بازوها، پاها و کشاله ران است.
این وضعیت به نام‌های شوره سر، اگزمای سبورئیک و پسوریازیس سبورئیک نیز شناخته می‌شود.

بیشتر بدانید: درماتیت چیست

علائم درماتیت سبورئیک

به طور خلاصه، علائم رایج درماتیت سبورئیک عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن: روی پوست سر، خط مو، ابرو، ریش یا سبیل، شبیه شوره سر.
  • لکه های پوستی چرب روی پوست سر، صورت، کناره های بینی، ابروها، گوش‌ها، پلک‌ها، سینه، زیر بغل، ناحیه کشاله ران یا زیر سینه
  • بثورات پوستی که در افرادی با پوست روشن، قرمزتر ظاهر می‌شود.
  • خارش شدید و ناراحت کننده

این علائم ممکن است با مواردی چون فشار، خستگی و تغییرات فصول بدتر شوند:

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید حتما با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید و راهنمایی بگیرید.

درماتیت سبورئیک

چه افرادی به درماتیت سبوره مبتلا می‌شوند؟

عوامل خاصی خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، اگر شما به طور طبیعی پوست چرب دارید، احتمال بیشتری دارد که این وضعیت را تجربه کنید. علاوه بر این، سابقه خانوادگی پسوریازیس نیز می‌تواند شما را مستعد ابتلا به درماتیت سبورئیک کند.

از نظر جمعیتی، درماتیت سبورئیک حدود 11 درصد از جمعیت کل را شامل می‌شود و در نوزادان زیر سه ماه و بزرگسالان بین 30 تا 60 سال شایع تر است و مردان نیز بیشتر از زنان مبتلا می‌شوند.

زندگی در آب و هوای خشک و سرد باعث درماتیت سبورئیک نمی‌شود، اما می‌تواند شرایط را تشدید کند. برخی از بیماری‌ها و شرایط خاص نیز می توانند خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را افزایش دهند که شامل موارد زیر است اما به خاطر داشته باشید که داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را تضمین نمی‌کند.

  • سیستم ایمنی ضعیف، مانند آنهایی که پیوند اعضا، لنفوم هوچکین، لنفوم غیر هوچکین یا HIV (بیماری‌های مقاربتی) دارند.
  • اختلالات روانی مانند افسردگی
  • بیماری های عصبی، از جمله بیماری پارکینسون، دیسکینزی دیررس، صرع، فلج عصب صورت و آسیب نخاعی
  • اختلالات مادرزادی مانند سندرم داون
  • مصرف برخی داروها نیز می‌تواند خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را افزایش دهد. این داروها شامل لیتیوم، قرص بوسپیرون، هالوپریدول دکانوات و کلرپرومازین است.

In infants, this common skin condition usually clears on its own and doesn’t come back.

در نوزادان، این عارضه پوستی رایج معمولاً خود به خود از بین می‌رود و عود نمی‌کند.

nationaleczema.org

علل درماتیت سبورئیک

عواملی که تصور می شود در ایجاد درماتیت سبورئیک نقش دارند عبارتند از:

  • نوعی مخمر به نام مالاسزیا که روی پوست همه وجود دارد اما در برخی افراد بیش از حد رشد می کند.
  • افزایش سطح آندروژن (هورمون).
  • افزایش سطح لیپیدهای پوست.
  • یک واکنش التهابی
  • سابقه خانوادگی (درماتیت در خانواده وجود دارد)

عوامل دیگری که باعث تحریک یا بدتر شدن درماتیت سبورئیک می‌شوند عبارتند از:

  • فشار
  • آب و هوای سرد و خشک
  • پوست چرب
  • استفاده از لوسیون های الکلی
  • سابقه سایر اختلالات پوستی، از جمله روزاسه، پسوریازیس و آکنه

تمایز بین درماتیت سبورئیک و پسوریازیس

دو بیماری رایج پوستی، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس، به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند زیرا هر دو دارای لکه های قرمز و پوسته پوسته هستند که روی پوست سر و پشت ایجاد می‌شوند. اما، تفاوت‌های کلیدی بین این دو عارضه وجود دارد.

پسوریازیس یک بیماری پوستی التهابی مزمن است که ضخامت پوسته‌های آن بیشتر و لبه‌های مشخص‌تری دارد. ضمن اینکه رنگ آن نیز نقره‌ای است. در حالی که درماتیت سبورئیک رنگ سفید یا زرد دارد.

در برخی موارد، افراد ممکن است شرایطی به نام سبوپسوریازیس را تجربه کنند که در آن درماتیت سبورئیک و پسوریازیس به طور همزمان رخ می‌دهند که باعث ترکیبی از علائم، از جمله پوسته های سفید و نقره ای، خارش در نواحی آسیب دیده، روی پوست سر و پشت می‌شود.

علائم خطر یا ریسک فاکتورهای درماتیت سبوره

اما چه چیزی شما را در معرض خطر درماتیت سبورئیک قرار می‌دهد؟ عوامل خاصی احتمال ابتلا به درماتیت سبورئیک را افزایش می‌دهند.

رخدادهای استرس‌زا یا خستگی، که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شما می‌شوند، تغییر در فصول که باعث خشک شدن پوست شما می‌شودو همچنین اختلالات سیستم ایمنی، مانند HIV از علائم خطر و ریسک فاکتورهای این بیماری هستند. آگاهی از این عوامل خطر به شما کمک می‌کند تا اقداماتی را برای مدیریت وضعیت خود و کاهش شدت علائم انجام دهید.

نحوه تشخیص درماتیت سبورئیک

تشخیص درماتیت سبورئیک یک فرآیند نسبتاً ساده است که به لطف ظاهر مشخص این بیماری بر روی پوست و محل معمول آن بر روی بدن مشخص می‌شود. در بیشتر موارد، معاینه بصری توسط متخصص پوست آنلاین برای تایید تشخیص کافی است. برای تعیین وجود درماتیت سبورئیک نیازی به آزمایش خون در منزل، آزمایش ادرار یا آلرژی نیست. اما اگر بیمار به درمان پاسخ مناسبی ندهد، ممکن است آزمایشاتی برای تایید نهایی انجام شود.

درمان درماتیت سبورئیک

در مراحل اولیه درماتیت سبورئیک، علائم را با استفاده از درمان‌های خانگی ساده کاهش دهید که شامل موارد زیر است:

  • ژل آلوئه ورا: خواص ضد التهابی و ضد خارش آلوئه ورا آن را به درمانی موثر برای درماتیت سبورئیک تبدیل کرده است. برای کاهش قرمزی و خارش مقدار کمی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • سرکه سیب: خواص ضد قارچی سرکه سیب به مبارزه با درماتیت سبورئیک کمک می‌کند. مقدار مساوی سرکه سیب و آب را مخلوط کنید، آن را به پوست سر خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس، آن را با شامپو بشویید.
  • روغن زیتون: مالیدن روغن زیتون به ناحیه آسیب دیده به کاهش علائم کمک می‌کند. برای نتایج مطلوب، آن را به مدت 15 دقیقه یا یک شب روی پوست بگذارید.
  • پروبیوتیک ها: در حالی که تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی پروبیوتیک‌ها در درمان درماتیت سبورئیک وجود دارد، اما همچنان با اطمینان می‌توان گفت در حفظ سلامت کلی گوارش و کاهش التهاب مفید هستند.
  • رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 که در مکمل های روغن ماهی یافت می شود، می تواند به کاهش التهاب و کاهش علائم درماتیت سبورئیک کمک کند. علاوه بر این، مکمل های روی برای تسکین پوست و کاهش التهاب نشان داده شده است.

بهتر است قبل از شروعغ هر رژیم غذایی با دکتر تغذیه آنلاین نیز مشورت کنید و براساس وضعیت بدنی خودتان بهترین رژیم را دریافت کنید.

درمان دارویی

کرم ها و پمادهای ضد قارچ مانند کلوتریمازول و میکونازول در کاهش تعداد مخمر روی پوست موثر بوده و منجر به بهبود علائم می شوند. این درمان ها را می توان به تنهایی یا در ترکیب با استروئیدهای خفیف برای کاهش التهاب استفاده کرد.

قرص کتوکونازول یک داروی تجویزی است که به کنترل علائم درماتیت سبورئیک کمک می‌کند. به عنوان یک ضد آندروژن، ضد قارچ و ضد گلوکوکورتیکوئید، می توان از آن برای درمان عفونت های قارچی و کاهش التهاب استفاده کرد.

کرم یا پماد درماتیت سبورئیک نیز راه موثری برای درمان این بیماری هستند. البته استفاده طولانی مدت منجر به عوارض جانبی می‌شود، بنابراین پیروی از راهنمایی های یک متخصص پوست ضروری است.

برای کسانی که خارش، قرمزی و سوزش دارند، صابون ضد حساسیت می‌تواند راهی موثر برای پاکسازی پوست باشد. این امر به ویژه برای نواحی صورت و سر بیشتر صادق است.

شامپوهای حاوی عوامل ضد قارچی مانند کتوکونازول، سولفید سلنیوم و پیریتیون روی می توانند به درمان سبوره کمک کنند. این شامپوها بدون سولفات و عطر و بو هستند زیرا داشتن پارابن یا سولفات وضعیت را تشدید می‌کند.

درمان درماتیت سبورئیک با لیزر

شاید درمان درماتیت سبورئیک دشوار باشد، اما استفاده از لیزر درمانی نتایج بسیار خوبی در کاهش قرمزی و پوسته پوسته شدن نشان داده است. این درمان غیر تهاجمی یک گزینه سریع و بدون درد برای کسانی است که روش های دیگر را بدون موفقیت امتحان کرده‌اند. تنها در چند جلسه، بیماران می‌توانند بهبودی قابل توجهی را در علائم خود مشاهده کنند. البته این کار باید براساس نظر متخصص انجام شود.

کرم درماتیت سبورئیک

کرم درماتیت سبورئیک ناندل یک لایه بردار بسیار خوب برای بیماریانی است که با پوسته پوسته شدن بدنشان مشکل دارند. این کرم دارای فرمول دوگانه است که نه تنها پوست را مرطوب می‌کند، بلکه ترشح چربی را نیز تنظیم و باعث ترمیم سریع‌تر بافت‌ها می‌شود. کلوتریمازول و میکونازول کرم‌های ضد قارچ هستند که برای درمان درماتیت سبورئیک استفاده می‌شوند.

شامپو درماتیت سبورئیک

شامپوهای حاوی کتوکونازول را انتخاب کنید زیرا این ماده در درمان درماتیت سبورئیک موثر است و می‌توان آن را یک یا دو بار در هفته پس از کاهش علائم اولیه استفاده کرد.

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از شامپوهای کتوکونازول این است که برخلاف برخی درمان‌های دیگر، کتوکونازول با عوارض جانبی قابل توجهی همراه نیست. البته مهم است که از شامپوهای کتوکونازول طبق دستور استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این شامپوها بدون سولفات و پارابن هستند تا حساسیت بیشتری ایجاد نکنند. با استفاده از این شامپو می‌توانید علائم درماتیت سبورئیک را به طور موثر کاهش دهید.

درمان درماتیت سبوره در طب سنتی

روغن ماهی، آلوئه ورا، روغن درخت چای، همگی نتایج امیدوارکننده‌ای در تسکین قرمزی و پوسته پوسته شدن مرتبط با این بیماری نشان داده‌اند. این درمان های سنتی برای کاهش علائم هستند و ممکن است به درمان کامل منجر نشوند. درواقع گنجاندن این درمان های طبیعی در روتین مراقبت از پوست می تواند به کنترل درماتیت سبورئیک به شیوه ای ایمن و پایدار کمک کند.

بسیاری از افراد با استفاده از این درمان‌های سنتی سلامت پوست را بهبود بخشیدند. درماتیت سبورئیک را می توان با استفاده از سرکه سیب، به لطف خواص ضد قارچی آن، به طور موثری کنترل کرد. با مخلوط کردن سرکه سیب و آب و قرار دادن آن روی پوست سر به مدت 15 دقیقه قبل از شستشو با شامپو، می‌توانید تا حد زیادی علائم را کاهش دهید. استفاده از سرکه سیب برای شستن موها نیز می‌تواند به شل شدن پوسته‌های روی سر و کاهش التهاب در ناحیه آسیب دیده کمک کند.

درمان درماتیت سبوره در طب سنتی برای کسانی که به دنبال درمان درماتیت سبورئیک بدون مواد شیمیایی یا دارو هستند مناسب است و ممکن است روی همه افراد تاثیر مثبتی نداشته باشد.

راه های پیشگیری از درماتیت سبوره

درماتیت سبورئیک می تواند یک مشکل ناامید کننده و ناراحت کننده در زندگی باشد، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری یا کاهش شدت آن انجام دهید.

اول از همه، حفظ یک رژیم غذایی سالم و خوب است. خوردن غذاهایی که دارای خواص ضد التهابی بالایی هستند، به کاهش شدت علائم درماتیت سبورئیک کمک می‌کنند. این غذاها شامل پروتئین های بدون چربی، میوه ها و سبزیجات هستند. علاوه بر این، بهتر است که مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنید، زیرا می توانند شرایط را تشدید کنند.

البته اجتناب از غذاهایی که باعث رشد مخمر می‌شوند نیز مهم است. خوراکی‌هایی مانند نان، پنیر، شراب و آبجو شامل آن می‌شود. مخمر می‌تواند از قند تغذیه کند و باعث رشد بیش از حد مخمر روی پوست می‌شود، که علائم درماتیت سبورئیک را بدتر می‌کند.

راه دیگر برای پیشگیری از درماتیت سبورئیک افزایش مصرف مکمل های امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند و به کاهش شدت بیماری کمک می‌کند.

استفاده از لوسیون های حاوی الکل را نیز نباید مصرف کنید زیرا می‌توانند پوست را خشک کرده و علائم را بدتر کنند. گام مهم دیگر در پیشگیری از درماتیت سبورئیک، محافظت از خود در برابر HIV/AIDS است. در حالی که ممکن است نامربوط به نظر برسد، HIV/AIDs اما می‌تواند خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را نیز افزایش دهد.

در نهایت، استراحت کافی نیز کمک کننده است زیرا می‌تواند به کاهش استرس کمک کند تا شدت بیماری کم شود.

با پیروی از این مراحل می‌توانید به پیشگیری از درماتیت سبورئیک یا کاهش شدت آن کمک کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر وضعیت پوست شما بدتر شد یا شیوع ناگهانی بیماری را تجربه کردید، وقت آن است که یک قرار ملاقات با متخصص پوست بگذارید. اگر در حال حاضر برای مشکل پوست خود دارو مصرف می کنید، آن را حتما به پزشک اطلاع دهید تا براساس آن، پزشک داروی مناسبی تجویز کند. برای مشاوره با پزشک آنلاین می‌توانید از پزشکان متخصص مجموعه داروباکس به آدرس https://darobox.ir استفاده کرده و بهترین پزشک را انتخاب کنید تا به شما برای درمان این بیماری کمک کند.

 

منابع:

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *