اختلالات روانشناسی

درمان افسردگی شیدایی / شناخت علائم افسردگی شیدایی و درمان آن

درمان افسردگی شیدایی را باید جدی گرفت. همۀ ما گاهی احساس غم و گاهی احساس شادی می‌کنیم. اما این تجربه با وضعیت کسی که دچار افسردگی شیدایی یا اختلال دو قطبی است، تفاوت دارد. او این نوسانات خلقی و احساسی را به شکل بسیار شدیدی تجربه می‌کند و زندگی روزمره‌اش مختل می‌شود.

او دائما در چرخه‌ای میان اوج شیدایی و اوج افسردگی است. این وضعیت خیلی شدیدتر از یک تغییر خلقی ساده است و گاهی روزها و هفته‌ها طول می‌کشد. شدت این تغییر خلقی در فردی که دچار افسردگی شیدایی است، آن‌قدر شدید است که زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به عملکرد کاری و درسی‌اش ضربه می‌زند و روابطش را تخریب می‌کند.

اگر کسی را در نزدیکانتان دارید که به نظر می‌رسد دچار این اختلال است، توصیه می‌کنیم که ابتدا این مطلب را بخوانید. تلاش کرده‌ایم که برای شما دربارۀ ویژگی‌ها و علائم این بیماری و راه‌های درمانش توضیح دهیم. همچنین شرکت «حال» خدمات مشاوره افسردگی آنلاین را نیز فراهم کرده است که شامل گفتگو با متخصصین این حوزه است. استفاده از این خدمات را به شما توصیه می‌کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

افسردگی شیدایی چیست

افسردگی شیدایی را با نام اختلال دوقطبی هم می‌شناسند. این اختلال که یکی از انواع اختلالات روانی با چرخه‌هایی میان دوره‌های افسردگی و دوره‌های شادی غیرعادی شناخته می‌شود. هرکدام از این دوره‌ها ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد.

  • در دوره‌های شیدایی، انرژی فرد به طور غیرعادی بالاست؛ او شاد و تحریک‌پذیر است و اغلب تصمیمات تکانشی می‌گیرد و به عواقب تصمیماتش بی‌توجه است. در این دوره، او کمتر می‌خوابد.
  • در دوره‌های افسردگی فرد دچار افت خلقی شدیدی می‌شود. غالبا گریه می‌کند و دیدگاهی منفی به زندگی دارد.

خطر خودکشی چنین فردی در دورۀ افسردگی زیاد است. همچنین در میان افرادی که دچار اختلال دوقطبی هستند، مصرف مواد مخدر بالاست. همۀ این شواهد و دلایل درمان افسردگی شیدایی را بسیار ضروری می‌کند.

راه های درمان افسردگی را در اینجا بشناسید

علت افسردگی شیدایی

علت دقیق افسردگی شیدایی به خوبی شناخته شده نیست، اما اعتقاد بر این است که این بیماری توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و عصبی ایجاد می شود.

برخی از دلایل احتمالی افسردگی شیدایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. ژنتیک: افراد دارای سابقه خانوادگی افسردگی شیدایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

2. شیمی مغز: ممکن است عدم تعادل در برخی از انتقال دهنده های عصبی در مغز مانند سروتونین و دوپامین وجود داشته باشد که می تواند در ایجاد افسردگی شیدایی نقش داشته باشد.

3. عوامل محیطی: رویدادهای آسیب زای زندگی یا استرس زا، مانند از دست دادن یکی از عزیزان، می تواند باعث افسردگی شیدایی در برخی افراد شود.

4. هورمون ها: تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران بلوغ یا یائسگی رخ می دهد، همچنین می تواند باعث افسردگی شیدایی در برخی افراد شود.

5. سوء مصرف مواد: استفاده از مواد مخدر یا الکل می تواند علائم افسردگی شیدایی را بدتر کند و همچنین ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد.

افسردگی صبحگاهی و راه های درمان آن را بشناسید

علائم افسردگی شیدایی

شاید خیلی‌ها افسردگی شیدایی را با افسردگی معمولی یکی بدانند و در شناخت علائمش دچار اشتباه بشوند. این دو بیماری با یکدیگر متفاوتند. همین اشتباه ممکن است درمان افسردگی شیدایی را با مانع و مشکل مواجه کند.

علائم افسردگی شدید را بشناسید

افسردگی شیدایی نشانه‌های خاص خودش را دارد. این علائم بیشتر شامل نوسانات خلقی غیرقابل پیش‌بینی، احساس بی‌قراری و تحریک‌پذیری است. فردی که دچار این اختلال است، در وضعیتی قرار دارد که احتمال قطع ارتباطش با واقعیت بیشتر است و دچار مشکلات بیشتری در زندگی روزمره و اجتماعی می‌شود.

علائم افسردگی شیدایی

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری دربارۀ علائم افسردگی شیدایی صحبت کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • احساس ناامیدی، غمگینی یا پوچی
  • تحریک‌پذیری
  • ناتوانی در تجربه لذت
  • خستگی یا از دست دادن انرژی
  • سستی جسمی و روحی
  • تغییر اشتها یا وزن
  • مشکلات خواب
  • مشکلات تمرکز و حافظه
  • احساس بی‌ارزشی یا گناه
  • افکار مرگ یا خودکشی

درباره افسردگی موقعیتی و راه های شناخت و درمان آن در مطلب مشخص شده می‌توانید اطلاعات بیشتری بدست آورید

تست افسردگی شیدایی

تست‌ها و ارزیابی‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند برای کمک به تشخیص افسردگی شیدایی یا اختلال دوقطبی استفاده شود. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خاطرات خلقی: دفتر خاطرات خلقی ابزاری است که می تواند برای ردیابی نوسانات خلقی و کمک به شناسایی الگوها در طول زمان استفاده شود.
  • ارزیابی روانشناختی: یک متخصص سلامت روان ممکن است یک ارزیابی روانشناختی برای ارزیابی علائم، رفتارها و خلق و خوی انجام دهد.
  • چک لیست علائم شیدایی: این ابزاری است که علائم رایج شیدایی یا هیپومانیا را فهرست می کند که ممکن است شامل افزایش انرژی، افکار مسابقه ای و تکانشگری باشد.
  • چک لیست علائم افسردگی: این ابزاری است که علائم رایج افسردگی را فهرست می کند که ممکن است شامل غم و اندوه، از دست دادن علاقه به فعالیت ها و تغییر در خواب و اشتها باشد.
  • غربالگری اختلال دوقطبی: تعدادی ابزار غربالگری مختلف به صورت آنلاین موجود است که می تواند به تشخیص اینکه آیا علائم ممکن است نشان دهنده اختلال دوقطبی باشد کمک کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که فقط یک روانشناس متخصص می تواند افسردگی شیدایی یا اختلال دوقطبی را تشخیص داده و درمان کند.

راه های درمان افسردگی شیدایی

به گفته وب سایت www.nhs.uk برای درمان افسردگی شیدایی یا اختلال دوقطبی چند گزینه وجود دارد که لازم است در کنار هم دنبال شوند:

  • دارو درمانی نزد یک روانپزشک برای تثبیت خلق و خو: این کار به جلوگیری از دوره‌های شیدایی و افسردگی کمک می‌کند. دربارۀ این موضوع در ادامۀ مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • درمان روانشناختی: روانشناس به فرد آموزش می‌دهد که محرک‌ها و نشانه‌های دوره‌های افسردگی و شیدایی خودش را بشناسد، با افسردگی مقابله کند و عملکرد و روابطش را بهبود ببخشد. می‌توانید مقاله قرص الانزاپین و کاربردهای آن را نیز در این باره بخوانید
  • ارائۀ توصیه‌ها و مشوق‌هایی برای سبک زندگی سالم: مانند درمان افسردگی با ورزش منظم، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های لذت‌بخشی‌ که به فرد احساس موفقیت می‌دهد، بهبود وضعیت تغذیه و همچنین خواب.

این افراد همچنین بهتر است از گروه‌های حمایتی و انجمن‌ها کمک بگیرند. در این گروه‌ها افرادی با مشکلات مشابه حضور دارند. آن‌ها می‌توانند با یکدیگر تجربه‌هایشان را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر حمایت کنند.

داروهای ضد افسردگی را از اینجا بشناسید

درمان افسردگی شیدایی

درمان افسردگی شیدایی با طب سنتی

آیا یک بیماری جدی مانند اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی را صرفا می‌توان با گیاهان دارویی و طب سنتی درمان کرد؟ شاید این پرسش خیلی‌ها باشد.

طب سنتی حتما می‌تواند توصیه‌هایی را برای کمک به شما ارائه دهد. این توصیه‌ها معمولا همان تشویق به داشتن سبک زندگی سالم است که در درمان افسردگی شیدایی ضروری است. اما از یاد نبرید که به این توصیه‌ها به عنوان روش مکمل نگاه کنید و کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس و روانپزشک را از یاد نبرید. ضمن آنکه برای مصرف داروهای گیاهی که به شما پیشنهاد می‌شود، حتما با روانپزشکتان مشورت کنید که با داروهای شما تداخل نداشته باشد.

در این بخش می‌خواهیم به بعضی از راهکارهای طب سنتی که می‌تواند در درمان این اختلال کمک‌کننده باشد، اشاره کنیم. بعضی از این توصیه‌ها به شرح زیر هستند:

  • خوب خوابیدن را فراموش نکنید و وعده‌های غذایی منظم داشته باشید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • از محرک‌هایی مثل الکل و سیگار پرهیز کنید.
  • ماساژ پوست سر برای شما مفید است.
  • از ماهی‌های چرب، روغن ماهی یا مکمل آن استفاده کنید. امگا 3 موجود در آن‌ها برای کاهش افسردگی مفید است.
  • برگ ناز باتلاقی بخورید.
  • مصرف گیاه بهمن بری به شما کمک می‌کند.
  • ریشه والرین (سنبل‌الطیب) آرام‌بخش است و می‌تواند تنش در سیستم عصبی را آرام کند.
  • مصرف گل زیتون به شما کمک می‌کند.

افسردگی غیر معمول را در این مطلب بیشتر بشناسید

درمان افسردگی شیدایی با دارو

برخلاف تصور خیلی‌ها، داروهای ضدافسردگی به تنهایی به درمان افسردگی شیدایی کمکی نمی‌کنند. حتی این احتمال وجود دارد که این داروها باعث بدتر شدن این اختلال بشوند و شیدایی را تشدید کنند. بنابراین هیچ‌گاه نباید خودسرانه از داروی ضدافسردگی برای درمان اختلال دوقطبی استفاده کرد.

همان‌طور که گفتیم افسردگی شیدایی را معمولا با داروهایی کنترل می‌کنند که تثبیت‌کنندۀ خلق و خو هستند. بعضی از این داروها عبارتند از لیتیوم، اسید والپروئیک، دی والپروئکس سدیم، کاربامازپین و غیره.

قرص ریسپریدون را به عنوان دارویی برای اختلال دو قطبی بیشتر بشناسید

اگر برای درمان افسردگی شیدایی دارو مصرف می‌کنید، به یاد داشته باشید که اولاٌ هیج دارویی را بدون تجویز روانپزشک مصرف نکنید؛ ثانیاً هیچ‌گاه مصرف دارو را به یکباره و بدون مشورت با مشاوره روانشناسی آنلاین قطع نکنید. زیرا این کار ممکن است باعث بدتر شدن بیماری شما بشود. درباره مراجعه به روانپزشک می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید.

درمان افسردگی شیدایی

پزشک مناسب برای درمان افسردگی شیدایی

افسردگی شیدایی نیازمند درمان تخصصی است. فرد مبتلا به تنهایی از پس این بیماری برنمی‌آید. لازم است که حتما به صورت مداوم تحت‌نظر روانشناس و روانپزشک باشد. اگر خود یا عزیزانتان دچار این مشکل هستید، نگران نباشید. می‌توانید به کمک درمان تخصصی این اختلال را برای همیشه کنترل کنید و یک زندگی سالم و بلندمدت را برای خود برنامه‌ریزی کنید. مشاوره آنلاین روانشناسی در داروباکس به آدرس https://darobox.ir حتما می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

 

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *