دارو و سلامت

درمان گودی کمر و برطرف کردن درد آن

درمان گودی کمر از آنجا که باعث مشکلات و دردهای طاقت‌فرسایی می‌شود، بهترین راه برای خلاصی از این مشکل است. بسیاری ار افراد به طور کاملا ناخواسته‌، دچارز این آسیب lمی‌شوند و تا مدت‌ها از آن رنج می‌برند. اما گودی کمر یا لوردوز قابل کنترل بوده و حتی درمان هم می‌شود که می‌خواهیم در این مقاله درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

چگونه بفهمیم گودی کمر داریم؟

اگر نمی‌دانید که آیا گودی کمر دارید یا خیر، چند نشانه وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید. ابتدا نگاه دقیق‌تری به وضعیت بدن خود بیندازید. وقتی صاف می‌ایستید، آیا کمرتان بیشتر از حد معمول به سمت داخل خم می‌شود؟ اگر اینگونه است، ممکن است که گودی کمر یا لوردوز داشته باشید. راه دیگر برای بررسی، این است که به پشت دراز بکشید و دستان خود را زیر کمر خود قرار دهید. اگر فاصله قابل توجهی بین پشت و کف دست شما وجود داشته باشد، احتمالا گودی کمر دارید.

بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و دست ها را روی باسن خود قرار دهید. مستقیم به جلو نگاه کنید و یک نفس عمیق بکشید. در حین بازدم، به آرامی لگن خود را به سمت بالا متمایل کنید و سپس دوباره به پایین برگردانید. اگر احساس می‌کنید عضلات کمرتان سفت می‌شود یا احساس ناراحتی می‌کنید، می‌تواند نشانه دیگری از گودی کمردر شما باشد. اگر درد مزمن کمر، سفتی یا بی حسی در پاهای خود دارید همین الان با دکتر ارتوپد آنلاین گفتگو کرده و برای درمان گودی کمر راهنمایی لازم را بگیرید.

بیشتر بدانید: گودی کمر چیست

برای درمان گودی کمر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا به گودی کمر، ضروری است که برای تشخیص و درمان مناسب به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. او  وضعیت شما را ارزیابی کرده و بهترین اقدام را تعیین می‌کند. در برخی موارد، فیزیوتراپیست نیز برای کمک به بهبود وضعیت بدن و کاهش علائم، مشارکت خواهد داشت.

پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، یک تاریخچه پزشکی دقیق می‌گیرد ودر صورت نیاز، آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI را برای تأیید تشخیص، تجویز می‌کند. بر اساس شدت لوردوز، پزشک شما، ورزش، کشش یا فیزیوتراپی را برای تقویت عضلات کمر و بهبود وضعیت بدن شما توصیه می‌کند. در موارد شدیدتر نیز جراحی برای اصلاح انحنای ستون فقرات پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بدانید: فیزیوتراپی کمر در منزل

درمان گودی کمر با ورزش

نکته بسیار مهم این است که حتما برای درمان گودی کمر باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و براساس وضعیت خودتان بهترین درمان را دریافت کنید. اما به طور کلی راهکارهای درمانی شامل مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

حرکت گربه

ابتدا چهار دست و پا پایین بیایید و دستان خود را زیر شانه های خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که زانوهای خود را مستقیماً زیر باسن و مچ دست خود را در راستای شانه های خود نگه دارید. اکنون، با کشیدن ناف به سمت ستون فقرات، عضلات مرکزی خود را درگیر کنید.

سپس به آرامی سر، شانه ها و دنبالچه خود را از زمین بلند کنید. حرکت خود را صاف و کنترل شده نگه دارید و تنفس طبیعی را فراموش نکنید. هنگام حرکت باید کشش ملایمی در ستون فقرات خود احساس کنید.

این وضعیت را برای 10-15 ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی رها کنید. این روند را چندین بار تکرار کنید و در این بین استراحت کنید تا استراحت کنید و بهبود پیدا کنید. همانطور که به طور منظم ژست گربه را تمرین می کنید، باید متوجه کاهش فشار و فشار روی کمر خود شوید که می تواند به کاهش گودی کمر کمک کند.

درمان گودی کمر با ورزش

حرکت گربه برای درمان گودی کمر بسیار مناسب است

حرکت کودک

یک فضای آرام و راحت روی زمین پیدا کنید. برای جلوگیری از لیز خوردن می توانید از حصیر یا فرش استفاده کنید. حالا روی دست‌ها و زانوهایتان پایین بیایید، طوری که مچ‌ها مستقیماً زیر شانه‌ها و زانوها مستقیماً زیر باسن‌تان قرار گیرند.

همانطور که حرکت می کنید، با کشیدن ناف به سمت ستون فقرات، عضلات مرکزی خود را درگیر کنید. این به حمایت از کمر و حفظ وضعیت ایمن کمک می کند. به آرامی باسن خود را به سمت زمین پایین بیاورید و دستان خود را در مقابل خود دراز کنید. آرنج خود را کمی خم کرده و ساعد خود را صاف روی زمین نگه دارید. اجازه دهید قفسه سینه شما به سمت زمین فرو رود و شانه ها و قسمت بالایی پشت شما را دراز کند. این وضعیت را به مدت 15 تا 30 ثانیه نگه دارید و برای شل شدن و آرامش عضلات خود نفس عمیق بکشید.

این حرکت را چندین بار تکرار کنید و برای کشش و ریکاوری بین آن استراحت کنید.

حرکت کودک برای درمان گودی کمر

حرکت قو برای درمان گودی کمر

روی شکم دراز بکشید و پاها را کنار هم بگذارید.
دست های خود را زیر بدن قرار دهید، انگشتان خود را کمی جلوتر و با زاویه کمی نسبت به زمین قرار دهید.
بازوهای خود را به بدن خود نزدیک کنید و با کشیدن ناف به سمت ستون فقرات، عضلات شکم خود را درگیر کنید.

در طول تمرین، سر خود را در وضعیت خنثی نگه دارید و چشمان خود را مستقیم به جلو نگاه کنید. بدن خود را کمی از زمین بلند کنید و با استفاده از ماهیچه های اصلی خود فاصله کوچکی بین شکم و زمین ایجاد کنید.

بسته به سطح آمادگی جسمانی، حرکت را 3 تا 7 بار تکرار کنید. هنگامی که آماده بازگشت به حالت اولیه هستید، به آرامی بدن خود را روی زمین پایین بیاورید و ابتدا ساعد و مچ دست خود را روی زمین قرار دهید و سپس بقیه بدن خود را روی زمین قرار دهید.

حرکت قو برای درمان گودی کمر

کرانچ شکم

به پشت دراز بکشید و دستان خود را روی سینه ضربدری کنید یا پشت سر خود قرار دهید.
پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید، در حالی که کف پای خود را لمس کرده و زانوهای خود را خم کرده اید.
با کشیدن ناف به سمت ستون فقرات و فشار دادن قفسه سینه به سمت جلو، هسته خود را درگیر کنید.

در مرحله بعد، به آرامی شانه های خود را از زمین بلند کنید و آنها را به سمت باسن خود بیاورید. در تمام طول حرکت کمر خود را روی زمین فشار دهید. برای یک لحظه نگه دارید، سپس به تدریج به موقعیت شروع بازگردید. این روند را چندین بار تکرار کنید تا بیشترین فواید را ببرید.

کرانچ شکم یک تمرین بسیار موثر برای درمان افسردگی کمر است. با گنجاندن آنها در برنامه تمرینی منظم خود، می توانید رویکردی فعال برای حفظ سلامت کمر داشته باشید.

کرانچ شکم

درمان درد گودی کمر با طب سنتی

درد گودی کمر با کمک طب سنتی قابل درمان است. برخی از داروهای طبیعی که می توانند به کاهش کمردرد کمک کنند عبارتند از:

زنجبیل

ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل به تسکین درد گودی کمر کمک می‌کند. برای استفاده، خمیر تهیه شده از روغن اکالیپتوس و ریشه زنجبیل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. چای زنجبیل را دو تا سه بار در روز بنوشید تا علائم بهبود یابد. البته می توانید با فلفل سیاه، میخک و پودر زنجبیل یک جوشانده گیاهی درست کنید.

زردچوبه

زردچوبه که حاوی ماده فعال کورکومین است، یک ضد التهاب طبیعی بوده و می‌تواند درد عضلانی را تسکین دهد. می‌توانید زردچوبه را به غذای خود اضافه کنید یا به صورت مکمل مصرف کنید.

برگ‌های ریحان: برای استفاده، 8 تا 10 برگ ریحان را در یک فنجان آب بجوشانید تا حجم آب به نصف کاهش یابد. نمک را به مخلوط اضافه کنید و یک بار در روز برای درد خفیف یا دو بار در روز برای درد شدید آن را بنوشید.

چای بابونه

نوشیدن چای گرم بابونه سفتی بافت عضلانی و کمردرد را کاهش می‌دهد. می توانید چای بابونه بسته بندی شده را از فروشگاه خریداری کنید یا خودتان دم کنید.

پوست درخت بید: حاوی ترکیباتی به نام سالیسیلات است که همان ترکیبات موجود در آسپرین است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از پوست درخت بید نسبت به آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای درمان طولانی مدت کمردرد موثرتر است.

چای بابونه

چای بابونه برای کاهش درد گودی کمر مناسب است

نعناع

نعناع حاوی ترکیباتی است که در صورت استفاده موضعی در پشت باعث کاهش درد می‌شود. روغن نعناع فلفلی نیز برای تسکین درد، بسیار مناسب است.

سنبل الطیب

به عنوان یک آرام بخش عمل می‌کند و حساسیت اعصاب را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود عضلات منقبض و دردناک شوند که به شکل کپسول نیز در دسترس است، اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند آن را مستقیماً روی پوست بمالند.

فلفل قرمز

حاوی کپسایسین است، یک ماده شیمیایی طبیعی که می‌تواند به کاهش درد کمک کند و به صورت یک کرم مسکن موضعی موجود است یا می توان آن را مستقیماً روی پوست استفاده کرد. پس از چند روز استفاده از کرم، معمولاً تسکین درد شروع می شود.

دانه خشخاش

یک درمان موثر برای کمردرد است. یک فنجان دانه خشخاش و طالبی را با هم آسیاب کنید و دو قاشق چایخوری از مخلوط را دو بار در روز میل کنید.

گندم

حاوی ترکیباتی است که اثر ضد درد دارد. یک مشت گندم را یک شب در آب خیس کنید، صبح آن را با گشنیز ترکیب کنید و سپس یک فنجان شیر اضافه کنید. مخلوط را چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود و مخلوط را دو بار در روز بنوشید.

روغن نباتی

ماساژ پشت با روغن نباتی نیز باعث آرامش عضلات و تسکین درد می‌شود. از روغن‌های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید.

سیر

هر روز صبح با معده خالی دو تا سه حبه سیر بخورید و یا پشت خود را با روغن سیر ماساژ دهید. برای تهیه روغن سیر مقداری روغن نارگیل، روغن خردل یا روغن کنجد را روی حرارت ملایم حرارت دهید سپس هشت تا ده حبه سیر به آن اضافه کنید. سیر را سرخ کنید تا قهوه ای شود. روغن را صاف کرده و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. پشت خود را به آرامی با این روغن ماساژ دهید و قبل از حمام کردن با آب گرم، مدتی آن را روی ناحیه دردناک بگذارید.

درمان گودی کمر با بدنسازی

برای درمان گودی کمر، تقویت عضلات در ناحیه شکم و کمر بسیار کمک کننده است. یکی از موثرترین تمرینات برای لوردوز، پلانک است. برای انجام این تمرین، روی زمین زانو بزنید و سپس به جلو خم شوید و آرنج خود را مستقیماً زیر شانه‌ها روی زمین قرار دهید. زانوهایتان را از روی زمین بلند کنید و پاهایتان را به عقب بکشید، مطمئن شوید که پشتتان صاف است و گردنتان در یک راستا با بقیه ستون فقراتتان قرار دارد. این وضعیت را تا جایی که ممکن است نگه داشته و عضلات اصلی خود را سفت و منقبض کنید.

ورزش دیگری که می‌تواند به تقویت عضلات میانی بدن کمک کند، پلانک کناری است. این تمرین شبیه به پلانک است، اما یک طرف بدن از روی زمین بلند شده است. برای اجرای پلانک کناری، به پهلو روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را کنار هم بگذارید. بدن خود را بالا بیاورید تا زمانی که با آرنج، خود را نگه دارید. باسن خود را بالا بیاورید تا بدن در یک خط مستقیم قرار گیرد و عضلات مرکزی بدن خود را سفت کنید. این حالت را بدون افتادن باسن حفظ کرده و تکرار کنید.

ورزش درمان گودی کمر

ورزش پلانک برای درمان گودی کمر مناسب است

تقویت عضلات پشت نیز برای درمان گودی کمر لازم  است. یکی از تمرینات موثر برای انجام این کار سوپرمن است. برای اجرای سوپرمن، روی شکم خود دراز بکشید و بازوهای خود را در مقابل خود قرار دهید. همزمان دست ها، پاها و سینه خود را از روی زمین بلند کنید و باسن خود را روی زمین نگه دارید. حداقل دو ثانیه نگه دارید و سپس کمر را به آرامی پایین بیاورید. این تمرین را برای سه ست تکرار کنید.

سایر تمرینات مانند کرانچ و کرانچ پیچشی نیز می توانند به تقویت عضلات شکم و پهلو کمک کنند. کرانچ شامل بلند کردن قسمت بالایی بدن از روی زمین است و کرانچ چرخشی شامل چرخش تنه در حین بلند کردن سر و شانه‌ها از روی زمین به سمت چپ و راست است.

درمان گودی کمر با فیزیوتراپی

درمان گودی کمر با فیزیوتراپی شامل موارد زیر می‌شود:

1. تمرینات تقویتی: فیزیوتراپ مجموعه‌ای از تمرینات را به شما آموزش می‌دهد که برای تقویت عضلات مرکزی بدن از جمله عضلات شکم و کمر طراحی شده‌اند. این تمرینات به بهبود وضعیت بدن، کاهش فشار بر روی کمر و افزایش تحرک کلی بدن شما مفید است.

2. تمرینات کششی و انعطاف پذیری: تمرینات کششی ملایم به افزایش انعطاف پذیری، کاهش سفتی و بهبود دامنه حرکتی شما کمک می‌کند.

3. تصحیح وضعیت بدن: فیزیوتراپ در مورد تکنیک‌های وضعیت مناسب بدن هنگام نشستن و ایستادن اطلاعاتی به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تراز ستون فقرات را حفظ کنید.

4. درمان دستی: تکنیک‌های درمان دستی شامل ماساژ، تحرک مفصل و حرکت بافت نرم برای کمک به کاهش درد، التهاب و تنش عضلانی است.

بیشتر بدانید: بهترین پماد برای کمر درد

درمان درد گودی کمر با بادکش

برای کسانی که از اسپاسم عضلانی رنج می‌برند، روش های غیرتهاجمی مانند درمان با بادکش بسیار موثر خواهد بود و باعث شل شدن عضلات و کاهش اسپاسم می‌شود. البته همه موارد کمردرد ناشی از اسپاسم عضلانی نیست. در برخی موارد، اختلالات اسکلتی مانند فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی ممکن است علت اصلی درد باشد. در این موارد، درمان‌های غیرتهاجمی مانند درمان با کیسه هوا یا بادکش جوابگو نخواهد بود و نیاز است به یک دکتر ارتوپد مراجعه نمایید.

درمان گودی کمر با کمربند طبی

کمربندهای حمایت کننده کمر یک درمان اولیه و رایج برای مشکلاتی نظیر گودی کمر است. با این حال، تعیین اینکه آیا وضعیت کمر شما برای این نوع درمان مناسب است یا خیر بسته به نظر پزشک دارد. ضمن اینکه استفاده مداوم از کمربند در طول فرآیند درمان گودی کمر، ضروری است.

بازار انواع مختلفی از کمربندهای کمری را ارائه می‌دهد که هر کدام دارای طراحی منحصر به فردی هستند. توصیه می شود قبل از انتخاب کمربند، با یک متخصص مشورت کنید.

وظیفه اصلی این کمربندها تقویت ستون فقرات و جلوگیری از انحنای بیشتر آن است. دکتر ارتوپد آنلاین شما راهنمایی‌هایی را در مورد اینکه چقدر و برای چه مدت باید کمربند را ببندید، ارائه خواهد کرد، اما به طور کلی، اکثر افراد باید حداقل 20 ساعت در روز از کمربند استفاده کنند.

در اصل، کمربندهای طبی برای پشتیبانی و تقویت قسمت پایین کمر هستند و به طور موثر وضعیت کمر شما را در زمان ابتلا به گودی کمر، بهبود می‌بخشند.

بیشتر بدانید: کمر درد عصبی چیست

درمان گودی کمر با جراحی

گاهی اوقات، ممکن است جراحی برای کاهش علائم و درمان گودی کمر ضروری باشد. البته جراحی تنها باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود و پس از اینکه هیچ راهی جوابگو نبود، این کار برای درمان گودی کمر استفاده خواهد شد.

جراحی اسکولیوز کودکان

این نوع جراحی معمولا در کودکان و بزرگسالان جوان مبتلا به گودی کمر شدید انجام می‌شود. هدف این جراحی، جلوگیری از بدتر شدن انحنا و بهبود تراز ستون فقرات است. جراحان معمولاً از اتصال میله های فلزی به ستون فقرات برای صاف کردن آن استفاده می‌کنند.

 رفع فشار خلفی

این روش جراحی شامل برداشتن قسمت هایی از استخوان، ستون فقرات یا دیسک‌هایی است که به ستون فقرات فشار وارد کرده و باعث لوردوز می‌شود. با این جراحی، فشار روی ناحیه آسیب دیده کاهش  یافته و تراز نرمال ستون فقرات بازگردانده می‌شود.

همجوشی ستون فقرات

این نوع جراحی شامل اتصال مهره های گردن یا ستون فقرات می شود تا مفصل را بی حرکت کند و از انحنای بیشتر جلوگیری کند. این روش را می توان با ترکیب پیوند استخوان، صفحات فلزی و پیچ انجام داد.

درمان گودی کمر دکتر خیراندیش

دکتر خیراندیش یکی از پزشکان طب سنتی است که برای کاهش درد در زمان ایجاد گودی کمر می‌تواند به شما کمک کند. اما برای اصلاح وضعیت خود و درمان کامل باید با یک متخصص ارتوپد مشورت کنید.

درمان گودی کمر چقدر طول میکشد؟

مدت زمان درمان گودی کمر برای هر فردی متفاوت است و به درجه انحنا و روش درمانی شما بستگی دارد. در پاسخ به این سوال که درمان گودی کمر چقدر طول میکشد؟ باید بگوییم که درمان می‌تواند از 6 ماه تا یک سال طول بکشد و مدت زمان آن ممکن است بسته به پاسخ فرد به درمان و رویکرد درمانی خاص متفاوت باشد.

پزشک متخصص، میزان انحنا را ارزیابی کرده و مناسب‌ترین روش درمانی را که ممکن است شامل ورزش، فیزیوتراپی یا بریس باشد، توصیه می‌کند. سپس به شما حدود زمانی برای درمان لوردوز را خواهد گفت. به یاد داشته باشید، کلید درمان موفق، مراقبت مداوم و متعهدانه است. با پیروی از دستورالعمل‌های پزشک و شرکت برنامه‌]ای فیزیوتراپی منظم، درمان سریع‌تر و بهتر خواهد بود.

بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر

حتما می‌دانید که لوردوز خوابیدن را ناراحت کننده و حتی دردناک می‌کند. اما موقعیت‌ها و تکنیک‌هایی برای خوابیدن وجود دارد که می‌تواند به کاهش ناراحتی و بهبود کیفیت خواب افراد مبتلا به گودی کمر کمک کند.

برای افراد مبتلا به لوردوز، بهترین وضعیت خواب این است که به پشت بخوابند و یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهند. این وضعیت به کاهش فشار روی ستون فقرات و حفظ یک خط مستقیم در ستون فقرات کمک می‌کند. قرار دادن حوله یا بالش در زیر کمر نیز راحتی بیشتری را ایجاد می‌کند. برای کسانی که به پهلو می‌خوابند، قرار دادن یک بالش بین زانوها به حفظ تراز بیشتر و کاهش فشار روی باسن و ستون فقرات کمک می‌کند. علاوه بر این، انتخاب یک تشک و بالشت مناسب نیز به ایجاد یک تراز مناسب در ستون فقرات و جلوگیری از فشار بیشتر به بدن کمک می‌کند. خوابیدن روی شکم توصیه نمی شود، زیرا فشار بیشتری به ستون فقرات وارد می کند و می تواند لوردوز را تشدید کند.

چگونه در زمان ابتلا به گودی کمر از خودم مراقبت کنم؟

اگر برای ترمیم انحنای ستون فقرات خود به جراحی نیاز دارید، ممکن است لازم باشد در دوران نقاهت از فعالیت‌های فیزیکی خاصی اجتناب کنید. با جراح در مورد آنچه باید و نباید انجام دهید، صحبت کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی به بهبود سلامت ستون فقرات شما کمک می‌کند.

اگر متوجه تغییراتی مانند درد یا از دست دادن احساس در پشت خود شدید نیز، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه می‌توانم از لوردوز جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از لوردوز جلوگیری کنید.  زیرا معمولا بدون دلیل ایجاد می‌شود یا ناشی از یک بیماری دیگر است. در هر صورت، هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از توسعه آن انجام دهید. منعطف بمانید و ستون فقرات خود را با ورزش‌های مناسب تقویت کنید.

حرکات مضر برای گودی کمر

برخی از حرکات گودی کمر را تشدید و آن را بدتر می‌کند یا حتی باعث ناراحتی، درد یا آسیب می‌شود.

  • بلند کردن اجسام سنگین
  • خم شدن یا پیچ خوردن
  • نشستن طولانی
  • دویدن، پریدن، یا ورزش های تماسی
  • انجام تمریناتی مانند اسکات، ددلیفت یا لانژ با فرم نامناسب
  • قوس دادن به پشت
  • حمل کوله پشتی یا کیف سنگین
  • وضعیت بد خواب
  • کشش بیش از حد

منابع:

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *