کودک و نوجوان

روش های پایین آوردن تب و درمان تب کودک

پایین آوردن تب کودک با نمک یکی از راهکارهای قدیمی و ثابت شده است. میانگین دمای بدن ما در حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. زمانی که دمای بدنمان به 37/8 تا 39 درجه می‌رسد، یعنی دچار تب شده‌ایم. اما اگر درجه حرارت بدن به بالای ۳۹ درجه برسد، یعنی تب شدید داریم. وقتی دچار تب شدید می‌شویم، باید از روش‌هایی برای پایین آوردن تب استفاده کنیم. در ادامه علاوه بر پاشویه برای تب سایر روش ها را نیز بررسی خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

تب چیست و چه زمانی برای درمان تب اقدام کنیم؟

تب سلاح بدن در برابر بیماری و عفونت است. دستگاه ایمنی بدن ما با استفاده از بالا بردن حرارت بدن، با ویروس‌هایی که عامل بیماری ما هستند، مبارزه می‌کند. تب اغلب به دلیل بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت رخ می‌دهد که می‌توانید درباره تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا این مطلب را بخوانید.

گرچه تب کردن عموما خطرناک نیست، اما به هر حـال وقوع آن نشان دهنده یک شرایط غیرعادی در بدن است. پایین آوردن تب یکنکته مهم به خصوص برای کودکان است و در شرایط زیر نیارمند مشاوره با متخصص اطفال آنلاین است:

  • تب بالای ۴۰ درجه
  • باقی ماندن تب برای ۷۲ ساعت
  • همراه بودن تب با تنگی نفس، گرفتگی عضلات و …

 

پایین آوردن تب

تب‌هایی که علتشان ویروس‌هایی مثل ویروس آنفولانزاست که معمولا سه تا چهار روز تداوم دارند و برای آشنایی با داروهای درمان آنفولانزا در کودکان می‌توانید این مطلب را بخوانید. در صورتی که تب انقدر ادامه پیدا کرد، به ویژه اگر فردی که تب کرده کودک یا سالمند باشد، لازم است که حتما با پزشک مشورت کنید. علاوه بر تب، فرد بیمار ممکن است دچار عوارض دیگری هم باشد؛ مانند:

بهتر است تب را مخصوصا در شب ها که خودتان هم خواب هستید بسیار بیشتر زیر نظر داشته باشید یعنی هر ساعت کودک را چک کنید که تب نداشته باشد زیرا ممکن است تب منجر به تشنج شود.

پزشک برای کنترل تب بیماران در صورت نیاز از داروهایی مانند پانادول ، پاراکید و در صورت تب شدید از شربت بروفن کمک می‌گیرد. اما مصرف دارو همیشه ضرورت ندارد. اگر تب شدید نباشد و علائم هشداردهندۀ دیگری هم مشاهده نشود، می‌توانید از راهکارهای دیگری برای پایین آوردن تب در منزل استفاده کنید.

حتی اگر به دستور پزشک دارو مصرف می‌کنید، این روش‌ها می‌تواند به شما ذر پایین آوردن تب کمک می‌کند. اما اگر تب شدید و مداوم است، یا علائم هشداردهندۀ دیگری هم هست، یا ابنکه اگر بیمار کودک یا سالمند است، حتما از پزشک مشورت بگیرید. بی‌توجهی به این موضوع ممکن است پیامدهای بدی داشته باشد.

درمان تب کودکان

روش‌ها و راهکارهای خانگی پایین آوردن تب

روش‌های خانگی پایین آوردن تب شامل این موارد است:

استراحت

فعالیت بدنی زیاد دمای بدن را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل، داشتن استراحت کافی می‌تواند در بهبودی و کاهش تب موثر باشد. در بزرگسالانی که دمای بدن آن‌ها حدود 38/9 درجه سانتی‌گراد است (تب خفیف)، استراحت و نوشیدن مایعات بسیار کمک کننده است. خواب و استراحت کافی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ و کمک کند که بدن با عوامل تب – یعنی ویروس و باکتری- مبارزه کند.

نوشیدن آب کافی

دمای بالای بدن می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن و کم آبی آن شود. نوشیدن مایعات فراوان در هنگام تب مهم است و به پایین آوردن آن کمک می‌کند.

خنک نگه داشتن محیط و بدن

دمای اتاق خواب را کاهش دهید؛ برای این کار بهتر است دماسنج داشته باشید؛ با یک ملافه یا پتوی نازک بخوابید؛ همچنین تعداد لباس‌هایتان را کم کنید و لباس نازک بپوشید. این کارها به خنک شدن بدن کمک می‌کند.

استفاده از پارچه نم‌دار روی پیشانی

یک پارچه یا اسفنج خنک و مرطوب بر روی پیشانی و پشت گردن قرار دهید. این کار می‌تواند به خنک شدن بدن و داشتن احساس بهتر کمک کند. اگر از پارچه مرطوب برای کاهش تب استفاده می‌کنید، نباید آن را برای مدت طولانی روی بدن او قرار دهید. این کار از تبخیر آب و خنک شدن بدن جلوگیری می‌کند. برای این کار کافی است که فقط چند لحظه پارچه را روی پوست بدن قرار دهید.

استفاده از پارچه نم دار برای کاهش تب

استفاده از داروهای کاهنده تب

برخی از داروهای بدون نسخه می‌توانند تب و برخی از عوارض آن مثل لرز و سردرد را تا حدی تسکین دهند. برای مثال، استامینوفن یک داروی متداول بدون نسخه است که از آن می‌توان برای پایین آوردن تب در کودکان استفاده کرد. این دارو برای تسکین دردهای جزئی و سایر علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی هم استفاده می‌شود.

اما اگر استامینوفن اثر نداشت در شرایط اضطراری و در صورتی که استامینوفن اثری نداشت و به پزشک هم دسترسی نداشتید، می‌توانید از شربت بروفن کودکان هم استفاده کنید که اثر بیشتری دارد و تب را با سرعت بیشتری پایین می‌آورد. گرچه این داروها عوارض کمی دارند اما در اولین فرصت با پزشک متخصص کودکان حتما مشورت کنید

برای آشنایی با واکسن آنفولانزا هلندی و خرید آن این مطلب را بخوانید

نوشیدن برخی از دمنوش‌های گیاهی

بعضی از دمنوش‌های گیاهی مثل دمنوش گل مینا می‌تواند در کاهش تب موثر باشد. این گیاه با کمک به ایجاد تعریق بدن، دمای آن را کاهش داده و باعث خنک شدن بدن می‌شود. چای گل یخ هم با کاهش التهاب بینی و گلو می‌تواند عفونت و تب ناشی از آن را کاهش دهد و در درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا موثر باشد. علاوه بر این، دمنوش بومادران با افزایش روند سم زدایی، به کاهش تب کمک می‌کند. البته نباید گمان کنید که مصرف داروهای گیاهی بدون عوارض است؛ بنابراین حتما با پزشکتان مشورت کنید.

استفاده از کمپرس سرد

قرار دادن یک حوله تمیز در آب سرد و مالیدن آن بر روی پوست برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند به تعدیل دمای بدن و خنک شدن کمک کند. می‌توانید هر یک یا دو ساعت یک بار این کار را انجام دهید تا دمای بدن کاهش یابد.

پاشویه برای تب

به نظر می‌رسد که پاشویه برای تب یا همان شستن پاها یک راه مناسب برای کاهش تب باشد. اما پاشويه براي تب با آب خنک راه مناسبی نیست. لازم است دمای آب برای پاشویه کودک به دمای بدن نزدیک باشد تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد یعنی نباید اینگونه تصور کنید که آب هرچه سردتر باشد بهتر است!. بنابراین بهترین دمای آب برای پاشویه کودک همان آب ولرم رو به سرد است.

در پاشويه براي تب، پاها را در یک ظرف آب قرار دهید، یا آنکه جوراب خیس بپوشید. این کار باعث افزایش گردش خون در نواحی تحتانی بدن و بهبود جریان خون می‌شود.

پاشویه برای تب

آب نمک برای تب

پزشکان طب سنتی معتقدند که ماساژ پا با آب ولرم و نمک، یا همان پاشویه آب نمک برای تب ، می‌تواند به افزایش روند سم زدایی بدن و بهبود بسیاری از مشکلات جسمی کمک کند.  نکته مهم این است که در پاشویه با آب نمک برای تب، آب نباید خنک باشد؛ دمای متعادل نزدیک به دمای طبیعی بدن کودک بهترین حالت برای آب است. مقداری نمک به آب اضافه کنید و پاهای کودک را درون تشت یا لگن آب قرار دهید. پاشویه با آب نمک یکی از راه های مناسب پایین آوردن تب کودک البته در کنار مصرف داروهای کاهنده تب می‌باشد

دوش آب ولرم برای پایین آوردن تب

گرفتن دوش آب ولرم و یا استفاده از پارچه مرطوب خنک بر روی زیر بغل و کشاله ران هم موثر است. اما این روش را در مورد آخر امتحا کنید چون ممکن است باعث سرما خوردگی کودک هم بشود. این اقدام ممکن است به اندازه داروهای کاهش دهنده تب موثر نباشد، اما می‌تواند در دوره‌های پنج دقیقه‌ای انجام شود و بدن را خنک‌تر کند.

پایین آوردن تب کودک

 تب به معنی مبارزه بدن با عفونت و نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی بدن است؛ اما این مسئله گاهی در کودکان نگران کننده خواهد بود. به نظر می‌رسد تب خفیف حتی برای کودکان مفید هم است، اما تشدید آن معمولا به معنی یک عفونت جدی در بدن کودک خواهد بود.

وقتی کودک تب دارد، لازم است که علت اصلی تب را پیدا کنید. به دنبال راه‌های معجزه آسا برای پایین آوردن سریع تب کودک نباشید؛ برای این کار صبر و حوصله کافی داشته باشید و از روش‌های علمی مناسب استفاده کنید. درمان مناسب برای پایین آوردن تب کودک به سن کودک، شدت تب و سایر علائم بستگی دارد. این روش‌ها عبارتند از:

داروی ضد تب برای کودکان

پزشک ممکن است برای کاهش تب کودک داروهای خاصی مانند استامینوفن، شیاف و یا شربت بروفن کودک را تجویز کند. به طور کلی مصرف هر دارویی در کودکان تحت نظر پزشک باشد. به ویژه برای پایین آوردن تب نوزاد زیر سه ماه به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک از دارو استفاده نکنید. هرگز خودسرانه از آسپرین استفاده نکنید؛ و به هیچ وجه  سراغ استفاده از داروهای ضد تب بزرگسالان به جای داروهای ویژه کودکان نروید. دقت کنید که مقدار مجاز مصرف دارو به وزن کودک بستگی دارد.

شربت پاراکید یکی از شربت های متداول از نوع استامینوفن است که در زمان تب کودک زیاد استفاده می‌شود. شربت کوریزان نیز درون خود مقداری استامینوفن دارد که می‌توانید به کاهش تب کمک کند. البته در مواردی که تب خیلی شدید است زیاد پاسخگو نیست. اگر اهل شربت های خارجی هستید، شربت پانادول هم می‌توانید داروی مناسبی برای شما باشد. اما نوع دارو و میزان آن بستگی به سن کودک شما و میزان تب او دارد. مثلا برای نوزادان معمولا قطره های استامینوفن استفاده می‌شود  و این شربت های استامینوفن از سنین 3 سال به بالا استفاده می‌شود. برای خرید انواع داروهای ذکر شده و سایر داروها می‌توانید از داروخانه آنلاین حال استفاده کنید و داروی خود را به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرید

پایین اوردن تب انفولانزا نیز یکی از دغدغه های والدین است زیرا تب آنفولانزا بسیار شدید بوده و به سختی پایین می‌آید. شربت هایی که در بالا ذکر شد برای پایین اوردن تب انفولانزا نیز استفاده می‌شود و یکی از انواع شربت کوریزان مخصوص آنفولانزا نیز هست. ممکن است حتی با شیاف استامینوفن کودکان یا شربت بروفن هم نیاز پیدا کنید زیرا میزان تب در آنفولانزا کمی شدیدتر است. علاوه بر دارو سعی کنید حتما شب ها در کنار کودکتان بخوابید و هر ساعت تب او را بررسی کنید تا خدای نکرده تشنج کودک سراغ او نیاید.

درمان های خانگی برای کاهش تب کودکان

گاهی پزشک مصرف دارو را برای کودک ضروری نمی‌داند و توصیه می‌کند با استفاده از روش‌های زیر، در خانه از کودک مراقبت و تب او را کاهش دهید:

  • به کودک مایعات زیاد بخورانید. این کار، علاوه بر مرطوب نگه داشتن بدن، دمای بدن کودک را هم کاهش می‌دهد.
  • تعداد لباس‌های کودک را کم کنید. با کاهش لباس‌ها و یا پوشاندن لباس‌های نازک، دمای بدن او را کم کنید.
  • نواحی مختلف بدن را با پارچه مرطوب خنک کنید. پیشانی، کشاله ران و پاهای کودک را به کمک پارچه مرطوب، خنک نگه دارید.
  • اگر کودکتان نوزاد است به او شیر بدهید. تغذیه او با شیر مادر باعث تولید آنتی بادی‌هایی در بدن می‌شود که می‌تواند به مبارزه بدن او با عفونت کمک کند.این کار هم‌چنین به تسکین درد بدن او هم کمک خواهد کرد.

پایین آوردن تب کودک

درجه حرارت بالای بدن در برخی از موارد با تشنج در کودکان همراه می‌شود. این اتفاق معمولا بین یک تا یک و نیم سالگی روی می‌دهد و اغلب در اثر عفونت گوش کودک، گاستروانتریت ( بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای) و یا ویروس تنفسی است. در موارد کمی هم ممکن است در اثر بیماری‌های شدیدتری مثل مننژیت، عفونت کلیه یا ذات‌الریه باشد.

تشنج زمانی روی می‌دهد که دمای بدن به سرعت افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی باید فورا کودک را به مراکز درمانی منتقل کرد تا درمان‌های تخصصی توسط کادر درمان برای پیشگیری از عوارض احتمالی انجام شود.

پایین آوردن تب کودکان در طب سنتی

طب سنتی معتقد است که با استفاده از روش‌های طبیعی می‌توان تب را به ویژه در کودکان کاهش داد. اگر چه استفاده از برخی از این روش‌ها در کنار درمان دارویی می‌تواند به کاهش تب کمک کند، اما نباید در مورد درمان تب در کودکان سهل انگاری کرد. پس بهتر است در اولین فرصت با یک پزشک مشورت کرده و با توصیه او از درمان‌های تکمیلی استفاده کنید.

اگر دکتر مصرف دارو را برای کودک ضروری دانست، حتما دارو را طبق برنامه مشخص به او بدهید. اما در صورتی که درمان‌های خانگی و راهکارهای طب سنتی را توصیه کرد، آنگاه برای پایین آوردن تب کودکان در طب سنتی می‌توانید از روش‌های زیر با راهنمایی او استفاده کنید:

  • نوشیدن محلول آب گرم، عسل و لیمو برای دو تا سه بار در روز
  • دمنوش برگ خرد شده کاهو به همراه کمی عسل
  • خوراندن آب نشاسته برنج به کودک
  • مالش پارچه آغشته به سرکه به ویژه سرکه سیب و آب ولرم به نواحی مختلف بدن کودک
  • نوشیدن محلول شیر و زردچوبه توسط کودک

پایین آوردن تب کودک با نمک

احتمالا شنیده‌اید که پزشکان سنتی پایین آوردن تب کودک با نمک یا آب نمک را توصیه می‌کنند. آن‌ها پاشویه آب نمک برای تب کودک را توصیه می‌کنند؛ یعنی برای کاهش درجه حرارت بدن کودک و جلوگیری از لرز او، پاهای کودک را با آب نمک پاشویه کنید. به یاد داشته باشید که در پاشویه کودک با آب نمک، آب نباید خنک باشد؛ بهتر است دمای آن نزدیک به دمای طبیعی بدن باشد.

پایین آوردن تب کودک با نمک

پایین آوردن تب کودک با سیب زمینی

متخصصان طب سنتی می‌گویند که قرار دادن یک ورقه سیب زمینی در سرکه برای چند دقیقه و گذاشتن آن بر روی پیشانی کودک به کاهش درجه حرارت بدن کمک می‌کند.

پایین آوردن تب کودک با پیاز

پزشکان طب سنتی معتقد هستند که پیاز یک گیاه موثر در کاهش حرارت بدن است که می‌توان از آن به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کرد. آن‌ها توصیه می‌کنند که چند بار در طول روز برای کاهش تب کودک، مقداری آب پیاز یا سوپ پیاز را به او بخورانید؛ همچنین می‌گویند که پاهای کودک را با تکه‌های پیاز خرد شده مالش دهید تا سموم بدن او دفع شود و تب پایین بیاید.

لازم به یادآوری مجدد است که این شیوه‌های درمانی را نباید  خودسرانه به کار گرفت؛ گاهی تب کودکان نیاز به درمان‌های تخصصی دارد تا از احتمال تشنج و مشکلات بعدی جلوگیری کند.

پایین آوردن تب کودک با گلاب

یک روش درمانی عالی برای تب،  پایین آوردن تب با گلاب است زیرا گلاب خاصیت ضدباکتری و ضد التهابی دارد و به کاهش دمای بالای بدن کودک کمک می‌کند. مخصوصا برای کودکان که بدن ضعیف تری نسبت به انسان بالغ دارند ترکیب گلاب با آب یا یک نوشیدنی می‌تواند از بالا رفتن حرارت و تشنج در کودکان جلوگیری کند. ترکیب گلاب و آب ولرم را با اسفنج به بدن کودک بمالید یا در وان حمام او بریزید. این روش با تبخیر آب از بدن او دما را کاهش خواهد داد. این هم یکی از روش های پایین آوردن تب با گلاب است.

درمان تب کودک

درمان تب در بزرگسالان

 اگر برای درمان تب به پزشک مراجعه کردید و او برای شما دارو تجویز کرد، لازم است که آن را به طور منظم مصرف کنید. اما علاوه بر دارو، با استفاده از روش‌های دیگری هم می‌توان حرارت بالای بدن را کاهش داد. اکثر مردم روش پاشویه برای تب را می‌شناسند. روش‌های دیگر عبارتند از:

  • نوشیدن مایعات زیاد برای جلوگیری از کم آبی و تعدیل دمای بدن
  • مصرف غذاهای سبک با هضم آسان
  • استراحت کافی
  • مصرف داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن، استامینوفن و… برای کاهش تب و تسکین دردهای عضلانی
  • حمام خنک و یا قرار دادن دستمال خنک مرطوب روی پیشانی و مچ دست‌ها
  • پوشیدن لباس‌های خنک و سبک

در صورتی که این درمان‌ها موثر نبود و تب به بالای ۴۰ درجه رسید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. افزایش درجه حرارت بدن به همراه علائم دیگری مثل از دست دادن هشیاری، گرفتگی گردن، تنگی نفس، گیجی، درد، تورم و التهاب در نقاط مختلف بدن و… نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد.

تب و کرونا

پایین آوردن تب بیمار کرونایی

اگر فردی با سرفه خشک به تب بالای ۳۸ درجه هم دچار شود، پزشکان این احتمال را در نظر می‌گیرند که او به کووید-۱۹ مبتلا است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از افراد دارای این علائم می‌خواهند که در خانه و به دور از دیگران بمانند و در صورت نیاز به قرار گرفتن در مجاورت افراد دیگر، حتما از ماسک استفاده کنند.

در بسیاری از موارد این علائم بدون نیاز به درمان تخصصی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر این علائم در کسی با تنگی نفس یا درد قفسه سینه همراه شد، لازم است که فورا با پزشک تماس بگیرد. تست کرونا در منزل می‌تواند در این زمینه به شما کمک بزرگی بکند. برای شناخت ویژگی ‌های سرفه کرونایی این مطالب را بخوانید.

انتخاب داروی مناسب برای کاهش تب در این بیماران بر عهده پزشک است و خوددرمانی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما به کمک مصرف مایعات و سوپ‌های رقیق و هیدراته نگه داشتن بدن می‌توان به کاهش این علائم کمک کرد. در موارد شدید بیماری ممکن است که افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای تنفس بهتر داشته باشند. اما بیشتر مبتلایان بدون نیاز به این نوع درمان‌ها و با استراحت و تغذیه مناسب بهبود پیدا می‌کنند.

برای پایین اوردن تب چکار کنیم

همانطور که در بالا اشاره کردیم بهترین راه استفاده از دارو است. اما بهتر است این داروهای با نظر متخصصین داده شود زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. به طور کلی شربت های بروفن، شیاف استامینوفن کودکان، استامینوفن هایی مانند پاراکید و آمیفن و شربت پانادول داروهایی هستند که برای پایین آوردن تب استفاده می‌شوند و هر کودک با توجه به سن و درجه تب می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

حرف آخر درباره پایین آوردن تب کودک

تب یک واکنش طبیعی بدن در مقابل عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زای وارد شده به بدن است. این مسئله نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی بدن در حـال مبارزه هستند. تب خفیف معمولا نگران کننده نیست و نه تنها ضرری ندارد، بلکه خبر خوبی از مبارزه بدن با عامل بیماری زا می‌دهد. اما در صورتی که تب به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد، تشدید شود و یا برای چند روز باقی بماند، لازم است که در مورد آن با متخصص اطفال آنلاین مشورت کنید.

پزشک با بررس وضعیت بیمار تصمیم می‌گیرد که چه اقدامات درمانی برای رفع آن انجام شود. اگر می‌خواهید درباره روش‌های پایین آوردن تب با یک پزشک مشورت کنید، می‌توانید از مشاوران سامانه حال کمک بگیرید. شما تا کنون در چه شرایطی تب و درجه حرارت بالای بدن را تجربه کرده‌اید؟

سوالات متداول

برای پایین آوردن تب چه بخوریم؟

به نظر می‌رسد که نوشیدن آب زیاد و خوراکی‌های رقیق و سبک که به آسانی هضم می‌شوند، مثل سوپ می‌تواند به کاهش حرارت بدن کمک کند. میوه‌های تازه و آبدار، ماست و سبزیجات پخته شده هم مناسب هستند.

چگونه تب را پایین بیاوریم؟

به کمک استراحت، نوشیدن مایعات زیاد، خنک کردن بدن و محیط، قرار دادن پارچه نم‌دار یا کمپرس سرد بر روی نواحی مختلف بدن و نوشیدن دمنوش ‌های گیاهی مناسب مثل گل مینا می‌توان تب را پایین آورد. اگر تب شدید بود یا ادامه پیدا کرد حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنیم.

برای پایین آوردن تب کودک چه باید کرد؟

باید لباس‌های او را سبک کنید و پارچه مرطوبی را روی کشاله ران، پاها و پیشانی برای چند لحظه قرار دهید. با تجویز پزشک می‌توان از برخی از داروها مثل استامینوفن با دوز مناسب برای کودکان هم استفاده کرد. داروهایی مانند شربت بروفن، شیاف استامینوفن کودکان، استامینوفن هایی مانند پاراکید و آمیفن و شربت خارجی پانادول که همگی برای پایین آوردن تب کودک استفاده می‌شوند اما انتخاب آن با پزشک متخصص است.

پاشویه برای تب فایده ای دارد؟

بله پاشویه برای تب یکی از روش های قدیمی و مفید برای کودکان و بزرگسالان است. و پاشویه کودک با آب نمک بسیار توصیه می‌شود

آموزش پایین آوردن تب کودک با نمک

برای پاشویه آب نمک برای تب، با استفاده از آب ولرم یا آبی با دمای طبیعی محیط و همچنین نمک، پاهای کودک را شستشو می‌دهیم

برای پایین آوردن تب بیمار کرونایی چه باید کرد؟

تب در بیشتر بیماران کرونایی خفیف است و با استراحت و تغذیه مناسب برطرف می‌شود. اما در صورتی که با تنگی نفس یا درد قفسه سینه همراه شد و یا بیش از سه یا چهار روز طول کشید حتما با پزشک مشورت کنید.

برای درمان تب از چه پزشکی کمک بگیریم؟

تب بالای ۳۹ درجه چه در کودکان و چه بزرگسالان به مداخله پزشکی نیاز دارد. برای این منظور می‌توانید با یک پزشک عمومی یا متخصص عفونی از سامانه حال گفت‌و‌گو کرده و راهنمایی بگیرید.

روش پاشویه برای تب چگونه است؟

آب ولرم را داخل لگن یا سطل بزرگی بریزید و کمی نمکگ در آن بریزید. حال پای کودک یا فردی که تب دارد را در آن گذاشته و منتظر بمانید تا تب پایین بیاید

چگونه تب آنفولانزا را پایین بیاوریم

تب آنفولانزا معمولا شدیدتر از تب های معمولی است و مقاومت بسیار زیادی هم دارد. برای پایین آوردن تب آنفولانزا گاهی علاوه بر مصرف استامینوفن مصرف شربت بروفن هم توصیه می‌شود (اما به دفعات کم).  پاشویه نیز می‌تواند علاوه بر مصرف دارو بسیار کمک کننده باشد. اگر بعد از یکی دو روز تب پایین آمد دارو را قطع نکنید یا خیلی مراقب باشید، زیرا ممکن است دوباره تب آنفولانزا برگردد.

 

منابع

vicks.com

www.mayoclinic.org

www.healt.harvard.edu

homehacks.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *