جراحی

عمل زیبایی واژن چیست چطور انجام می‌شود و چه عوارضی دارد؟

عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی (labiaplasty) یکی از عمل‌های زیبایی این روزهاست. البته، می‌دانیم که هروقت سخن از عمل زیبایی به میان می‌آید، بیشتر افراد به یاد جراحی بینی می‌افتند. با این‌حال جراحی‌های متعدد دیگری نیز با هدف زیبایی بخش‌های مختلف بدن انجام می‌شوند.

عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی روشی برای ساخت یا ترمیم واژن است. این جراحی مسائل مختلف پزشکی از جمله آسیب واژن به دلیل زایمان و عوارض بیماری کف لگن را درمان می‌کند. همچنین برای ایجاد واژن تراجنسیتی کاربرد دارد تا افراد به هویت جنسیتی مورد علاقه خود دست یابند. شاید خیلی‌ها بخواهند عمل زیبایی واژن را انجام بدهند اما بابت عوارض آن نگرانند. در این مقاله، این عمل را به شما معرفی می‌کنیم و درباره عوارض آن توضیحاتی می‌دهیم.

 


تصویر خدمات اقساطی

ثبت درخواست

عمل زیبایی واژن چیست؟

یکی از انواع عمل‌های زیبایی، عمل زیبایی واژن یا واژینوپلاستی است. این عمل در سراسر جهان با انگیزه‌های مختلفی انجام می‌شود نظیر سفت کردن ناحیه واژن پس از زایمان طبیعی (یا به دلیل پیری)، ایجاد تغییر برای افراد تراجنسیتی و کمک به یافتن هویت جنسی، ترمیم آسیب یا ناحیه برداشته شده پس از سرطان و زیبایی. لابیاپلاستی از انواع اعمال زیبایی واژن است که با هدف تغییر اندازه لابیا (لبه‌های اطراف واژن) انجام می‌شود. به نظر می‌رسد لابیاپلاستی محبوب‌ترین نوع عمل زیبایی واژن در کشورمان باشد.

عمل زیبایی واژن

عمل زیبایی واژن مانند هر جراحی دیگری، عوارض خاص خودش را دارد. بخشی از این عوارض عمومی است نظیر خارش، سوزش، درد و عفونت؛ که به مرور زمان و با دارو برطرف می‌شوند. اما عمل زیبایی واژن تاثیر منفی بر میل جنسی و قدرت باروری ندارد.

واژینوپلاستی یکی از انواع جراحی‌های زیبایی است که در ناحیه واژن انجام می‌شود. در این عمل، هدف سفت کردن واژنی است که در اثر زایمان طبیعی یا پیری سست یا شل شده است؛ یا ترمیم واژنی که به هر دلیل از جمله سرطان آسیب دیده است. برای ایجاد تغییرات در واژن افراد تراجنسیتی و کمک به آن‌ها برای به دست آوردن هویت جنسی مورد علاقه‌شان نیز از این عمل استفاده می‌شود.

درست است که بافت‌های واژن می‌توانند کشیده شوند، اما سفت کردن بافت واژن به خودی خود نمی‌تواند تضمین‌کننده افزایش پاسخ جنسی باشد، زیرا میل، برانگیختگی و ارگاسم واکنش‌هایی پیچیده و بسیار شخصی هستند و به همان اندازه که به عوامل احساسی، روحی و بین فردی بستگی دارند، به عوامل زیبایی‌شناختی نیز مرتبط‌ هستند. البته برای آشنایی با قرص افزایش میل زنان می‌توانید مطلب مشخص شده را نیز بخوانید.

لابیاپلاستی، جراحی پلاستیک روی لابیا (لب‌های اطراف واژن)، می‌تواند به تنهایی یا همراه با واژینوپلاستی انجام شود. جراحی می‌تواند بر روی لابیا ماژور (لب‌های بزرگ‌تر و بیرونی واژن) یا لابیا مینور (لب‌های کوچک‌تر و داخلی واژن) صورت بگیرد. لابیاپلاستی، محبوب‌ترین عمل زیبایی واژن در کشورمان است که طبیعتا بیشتر پرسش‌ها نیز پیرامون این نوع عمل خواهد بود.

چه کسانی نیاز به لابیاپلاستی دارند؟

چه کسانی کاندید عمل زیبایی واژن هستند؟ ممکن است بسیاری از افراد تنها برای زیبایی بیشتر، دل‌شان بخواهد واژینوپلاستی را انجام دهند اما برای گروهی از زنان، این عمل بیشتر جنبه درمانی دارد. این افراد عبارتند از:

  • افرادی که به دنبال ترمیم نقایص زایمان یا هر آسیب دیگری، خواهان بهبود عملکرد جنسی هستند؛
  • زنانی که پس از انجام رادیوتراپی یا برداشتن واژن برای درمان سرطان یا سایر شرایط، نیاز به بازسازی واژن دارند؛
  • افراد تراجنسیتی که تحت عمل جراحی تایید جنسیت قرار می‌گیرند؛
  • زنانی که با ناهنجاری‌های مادرزادی متولد می شوند (مشکلاتی که از بدو تولد وجود دارد) که بر رشد واژن تأثیر می‌گذارد.

عمل زیبایی واژن چیست

در عمل جراحی زیبایی واژن دقیقا چه کارهایی انجام می‌شود؟

در عمل واژینوپلاستی مراحل مختلفی انجام می‌شود که بر اساس هدف عمل، با هم تفاوت‌هایی دارند. در ادامه قسمت‌های مختلف عمل زیبایی واژن بر اساس هدف آن را تفکیک کرده‌ایم.

هنگامی که واژینوپلاستی برای ترمیم جراحات بعد از زایمان انجام می‌شود، این روش شامل موارد زیر است:

  • از بین بردن پوست اضافی
  • استفاده از بخیه برای محکم کردن بافت شل در بخشی خاص یا عمق کامل واژن
  • کاهش اندازه دهانه واژن

واژینوپلاستی برای ترمیم نقایص مادرزادی (مشکلی که فرد با آن متولد شده) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد یک واژن کاربردی
  • برداشتن بافت اضافی یا ساختارهای غیر طبیعی
  • جلوگیری از تجمع خون در دوران قاعدگی

در حین واژینوپلاستی به عنوان بخشی از جراحی تایید جنسیت چه اتفاقی می افتد؟

در طی یک واژینوپلاستی به عنوان بخشی از جراحی تایید جنسیت، اندام تناسلی خارجی مرد تا حدی برداشته شده و دوباره پیکربندی می‌شود. از پوست آلت تناسلی و کیسه بیضه برای ایجاد کانال واژن و لابیا استفاده می‌شود.

 

عمل زیبایی واژن؛ لیزر یا جراحی؟

برای عمل زیبایی واژن، هم عمل جراحی و هم عمل با استفاده از لیزر امکان‌پذیر است. اگر پزشک‌تان ماهر و مجرب باشد، احتمال آسیب و خطر در هر دو شیوه پایین است و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر پزشک کمی بی‌دقت باشد، در عمل جراحی ممکن است محل مورد نظر آسیبی ببیند که جای آن تا سال‌ها باقی بماند. یا اینکه ممکن است برش‌هایی بیش از اندازه ایجاد کند که آن هم آسیب ناخوشایندی است. ضمن اینکه در عمل جراحی، نیاز به بی‌هوشی وجود دارد و بی‌هوشی هم ممکن است عوارض خودش را داشته باشد. اما در عمل با لیزر، احتمال آسیب‌ها کاهش جدی می‌یابد. علاوه بر این، در عمل با لیزر نیازی به بی‌هوشی نیست و یک بی‌حسی موضعی کفایت می‌کند.

 

لابیاپلاستی واژن چقدر طول می‌کشد؟

لابیاپلاستی که یکی از اصلی‌ترین انواع واژینوپلاستی است را می توان با استفاده از بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی همراه با آرامبخش انجام داد. این عمل شامل کوتاه کردن یا تغییر شکل لب‌های واژن است. بافت ناخواسته با چاقوی جراحی یا لیزر بریده می‌شود. لبه شل ممکن است با بخیه‌های ظریف دوخته شود. کل عمل حدود یک تا دو ساعت طول می کشد. ممکن است بتوانید همان روز به خانه بروید.

 

عمل زیبایی واژن برای چه کسانی ممنوع است؟

صرف اینکه عمل زیبایی واژن در گروه عمل‌های زیبایی قرار می‌گیرد، انجام آن برای همه مجاز نیست. گروه‌های مختلفی از زنان، نمی‌توانند عمل زیبایی واژن را انجام دهند. این افراد عبارتند از:

دختران کمتر از ۱۸ سال

جراحی زیبایی واژن به هیچ وجه مناسب دختران کمتر از ۱۸ سال نیست. زیرا آن‌ها هنوز به‌طور کامل بالغ نشده‌اند و رشد اندام‌های جنسی آن‌ها همچنان ادامه دارد. اگر در این افراد عمل زیبایی واژن انجام شود، ممکن است با افزایش سن و تکامل دستگاه تناسلی، نتیجه عمل از بین برود.

زنان باردار

در دوره بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی، لابیا بیشتر از اندازه خود بزرگ می‌شود و بنابراین برای انجام عمل شرایط مناسبی ندارد.

زنانی که بیشتر از ۵۵ سال سن دارند

همزمان با افزایش سن، قدرت ترمیم بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین ممکن است بهبودی فرد مدت زیادی طول بکشد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود افراد از چنین عملی صرف‌نظر کنند.

مبتلایان به تبخال یا زگیل تناسلی

تبخال یا زگیل تناسلی به هر تحریکی حساس است. انجام عمل زیبایی واژن نیز باعث تحریک این تبخال‌ها خواهد شد و ممکن است تعدادشان را زیاد کند. بنابراین افراد مبتلا به تبخال یا زگیل تناسلی هم بهتر است این عمل را به زمانی دیگر موکول کنند. برای خرید واکسن گارداسیل خارجی می‌توانید از طریق این صفحه اقدام کنید.

مبتلایان به عفونت واژینال

عفونت واژینال می‌تواند تاثیر منفی روی نتیجه عمل داشته باشد. بنابراین پیش از عمل باید هر گونه عفونتی را درمان کنید.

انتخاب بهترین جراح برای عمل زیبایی واژن

انتخاب جراحی که بتواند عمل را به‌درستی و با کمترین عوارض ممکن انجام دهد، بسیار مهم است.

هنگام جستجو در اینترنت برای جراحی زیبایی واژن مراقب باشید. برخی از کلینیک‌ها ممکن است برای تبلیغ خدمات خود در لیست‌های جستجو پول پرداخت کنند. بنابراین بالا بودن آن‌ها در نتایج جستجوها، به معنای بی‌عیب و نقص بودنشان نیست.

ضمنا پیش از انجام جراحی این پرسش‌ها را از پزشک‌تان بپرسید:

در مورد صلاحیت‌ها و تجربیاتش

چند عمل واژینوپلاستی انجام داده‌اند؟

چند عمل انجام داده‌اند که در آن عوارض جدی وجود داشته است؟

میزان رضایت بیماران آن‌ها چقدر است؟

و…

 

مراقبت‌های پس از جراحی زیبایی واژن

ممکن است برای بهبودی پس از جراحی زیبایی واژن به دو هفته مرخصی از کار نیاز داشته باشید. اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا پوست به طور کامل بهبود یابد.

در این مدت شما باید:

منطقه را تمیز و عاری از عفونت نگه دارید؛

برای جلوگیری از ساییدگی، لباس زیر و شلوار یا دمان گشاد بپوشید؛

برای حدود شش هفته از رابطه جنسی خودداری کنید؛

به مدت شش تا دوازده هفته از فعالیت بدنی خودداری کنید؛

برای چند هفته به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید؛

جراح شما ممکن است توصیه‌های خاص‌تری به شما بدهد که باید دنبال کنید.

عمل زیبایی واژن چیست

 

عوارض عمل زیبایی واژن

احتمالا یکی از نگرانی‌های‌تان پیش از انجام عمل زیبایی واژن، عوارض جانبی آن است. حتی ممکن است با خود فکر کنید شاید با وجود عوارض جانبی زیاد، ارزشش را نداشته باشد که این عمل را انجام دهید. بنابراین بهتر است با عوارض جانبی این عمل به خوبی آشنا شوید.

عمل زیبایی واژن یک سری عوارض عمومی دارد، مانند تمام عمل‌های جراحی؛ مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: سوزش، درد، خارش، تورم و عفونت واژن مانند عفونت قارچی. علاوه بر این، واژینوپلاستی بر اساس نوع و هدفی که انجام می‌شود، ممکن است یک سری عوارض دیگر داشته باشد. در ادامه این عوارض را همراه با نوع جراحی بیان می‌کنیم.

عوارض بازسازی واژن بعد از زایمان

خطرات بعد از واژینوپلاستی برای آسیب‌های زایمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

دیسپارونی (مقاربت دردناک)

بی‌حسی یا از دست دادن حس

عوارض واژینوپلاستی برای تایید جنسیت

خطرات واژینوپلاستی برای تأیید جنسیت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تنگی واژن

عمق ناکافی واژن

فیستول وزیکوواژینال (ارتباط غیرطبیعی بین واژن و مجاری ادراری) یا فیستول رکتوواژینال (ارتباط غیرطبیعی بین واژن و مقعد)

آسیب عصبی

نتیجه زیبایی ضعیف

با وجود این عوارض، این عمل برای کسانی که دچار اختلال جنسیتی هستند، بسیار مفید است و بسیاری از مشکلات آن‌ها را از بین خواهد برد. واژینوپلاستی تاثیر فراوانی بر سلامت روان این افراد دارد و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌دهد.

 

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

تمام توصیه‌ها و نکات مراقبتی را پس از جراحی به‌دقت انجام دهید. اما اگر با رعایت تمام موارد، برخی نشانه‌ها را مشاهده کردید، فورا به پزشک‌تان مراجعه کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • پانسمان‌های آغشته به خون، که می‌تواند نشانه خونریزی بیش از حد باشد؛
  • عفونت‌هایی که می‌توانند باعث تب یا ترشح زرد رنگ از محل برش شوند؛
  • دردی که به داروها پاسخ نمی‌دهد؛
  • علائم لخته شدن خون، مانند تورم غیرطبیعی در کشاله ران یا ساق پا؛
  • استفراغ و عدم توانایی در پایین نگه داشتن مایعات.

 

تاثیر لابیاپلاستی بر میل جنسی

لازم نیست نگران کاهش حس جنسی بعد از عمل زیبایی واژن باشید، البته این عمل در افزایش میل جنسی نیز تاثیری ندارد. به‌طور خلاصه، میزان احساسی که بعد از این عمل احساس می کنید، همان چیزی است که قبل از عمل وجود داشت. البته ممکن است برخی از افراد که این جراحی را با انگیزه افزایش زیبایی انجام می‌دهند، این گروه از افراد پس از عمل، احتمالا اعتماد به نفس بیشتر و در نتیجه احساس رضایت بیشتری هم خواهند داشت.

عمل زیبایی واژن چیست

 

در آخر

عمل زیبایی واژن یا واژینوپلاستی به دلایل زیادی انجام می‌شود و بسته به دلیل انجام این عمل، تکنیک آن متفاوت است. این جراحی برای زنانی که آسیب زایمان داشته‌اند، زنانی که تحت درمان سرطان قرار گرفته‌اند، زنان دارای ناهنجاری‌های مادرزادی و زنان ترنس انجام می‌شود. خطرات مرتبط با جراحی و روند بهبودی به نوع واژینوپلاستی انجام شده، بستگی دارد. بنابراین پیش از انجام جراحی، از پزشک خود بخواهید که درباره شیوه انجام عمل و خطرات و عوارضی که ممکن است پس از برایتان به وجود بیاید، توضیحاتی بدهد.

نکته دیگر اینکه، پیش از اقدام برای عمل زیبایی واژن، حتما به سراغ متخصص شناخته‌شده و خوشنامی بروید که جراحی شما را به بهترین نحو انجام دهند. شاید این روزها، پزشکان زیادی باشند که بتوانند این عمل را انجام دهند اما اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید و در عین حال، شاهد کمترین عوارض هم باشید، در انتخاب پزشک وسواس به خرج دهید.

 

پرسش‌های متداول درباره عمل زیبایی واژن

واژینوپلاستی چیست؟

واژینوپلاستی از انواع اعمال زیبایی است که در ناحیه واژن انجام می‌شود. درمان آسیب‌های پس از زایمان طبیعی، ترمیم پس از برخی جراحی‌ها، تغییر برای تراجنسیتی‌ها و زیبایی از انگیزه‌های انجام واژینوپلاستی است.

عمل زیبایی واژن چه عوارضی دارد؟

عمل زیبایی واژن یک سری عوارض عمومی دارد مانند سوزش، خارش، درد، تورم و عفونت.

چه مدت پس از واژینوپلاستی، داشتن رابطه جنسی مجاز است؟

بهتر است برای برقراری اولین رابطه جنسی پس از واژینوپلاستی، حداقل شش هفته صبر کنید.

آیا واژینوپلاستی باعث کاهش میل جنسی می‌شود؟

جراحی‌های زیبایی واژن، نه باعث کاهش میل جنسی می‌شوند و نه افزایش آن. تنها ممکن است با افزایش اعتماد به نفس، احساس رضایت فرد را بیشتر کند و او را خشنودتر سازند.

 

منابع

my.clevelandclinic.org

webmd.com

nhs.uk

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *