اطلاعات دارویی

قرص سیتاگلیپتین / دارویی جدید برای درمان دیابت

قرص سیتاگلیپتین یکی از داروهای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است. مصرف این قرص همراه با ورزش و رژیم غذایی می‌تواند سطح قند خون را در این بیماران کاهش دهد. داروی سیتاگلیپتین از طریق محافظت از هورمون‌های تنظیم‌کننده انسولین، باعث افزایش تولید انسولین و در نتیجه، کاهش قند خون می‌شوند.

اثرگذاری سیتاگلیپتین چند ساعت بعد از مصرف شروع می‌شود و مصرف آن به صورت روزانه است. این دارو باید توسط پزشک تجویز شود و هر نوع تغییر در دوز یا شروع و قطع مصرف باید تحت نظر پزشک باشد. ما در این مقاله شما را با موارد استفاده و عوارض آن آشنا می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره مصرف آن می‌توانید از مشاوره آنلاین پزشک غدد حال استفاده کنید. ضمن اینکه می‌توانید برای تعیین میزان قند خون خود از سرویس آزمایش در منزل داروباکس به آدرس https://darobox.ir نیز استفاده کنید و در خانه یا محل کار خود آزمایش داده و جواب آن را نیز آنلاین دریافت کنید.

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

موارد مصرف قرص سیتاگلیپتین

قرص سیتاگلیپتین به انگلیسی: (Sitagliptin) متعلق به دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های دی‌پپتیدیل پپتیداز-۴ است که به طور مشخص برای کاهش قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. این دارو نمی‌تواند در بیماری دیابت نوع ۱ (که در آن بدن انسولین تولید نمی‌کند) نقش درمانی داشته باشد. البته می‌توانید درباره داروی جدید درمان قطعی دیابت مطلب مشخص شده را نیز مطالعه نمایید.

مصرف داروی سیتاگلیپتین با کنترل دیابت نوع ۲، در پیشگیری از عوارض جدی این نوع دیابت یعنی بیماری‌های قلبی، آسیب‌های کلیوی، مشکلات چشمی، سکته مغزی، بیماری‌های لثه و… موثر است. این دارو به حفظ قند خون طبیعی کمک می‌کند و در بیش‌تر بیماران باید به صورت طولانی‌مدت (گاهی مادام‌العمر) و روزانه مصرف شود. در مواردی که کنترل قند خون با این دارو دشوار شود، پزشک ممکن است توصیه به قطع مصرف آن و استفاده از داروی دیگری کند.

آیا می‌دانید دیابت با بدنتان چه می‌کند؟

عوارض جانبی سیتاگلیپتین

داروی سیتاگلیپتین هم مانند هر داروی دیگری با عوارض جانبی همراه است. شایع‌ترین عارضه جانبی این دارو، سردرد است که در بیش از یک درصد مصرف‌کنندگان آن مشاهده می‌شود. این سردرد معمولا پس از عادت به مصرف دارو، به صورت خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ اما در صورت تداوم یا شدید‌شدن باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. به جز سردرد، عوارض دیگری هم با مصرف قرص سیتاگلیپتین در برخی از بیماران مشاهده می‌شود؛ مانند:

  • افت شدید قند خون
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • گلودرد
  • آبریزش بینی

اگرچه بروز عوارض جانبی جدی در اثر مصرف سیتاگلیپتین نادر است، اما در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس، خارش پوست، تورم در زبان و گلو، اختلال در بلع و کهیر فورا برای دریافت خدمات پزشکی از طریق مشاوره دارویی انلاین اقدام کنید.

عوارض جانبی سیتاگلیپتین

سردرد شایع‌ترین عارضه جانبی قرص سیتاگلیپتین است که معمولا بس از چند روز برطرف می‌شود

تداخل دارویی قرص سیتاگلیپتین

مصرف برخی از داروها همزمان با قرص سیتاگلیپتین ممکن است باعث کاهش شدید قند خون و افزایش خطر ایجاد عوارض جانبی شود. این داروها عبارتند از:

  • انسولین یا هر نوع داروی دیگری که برای کنترل دیابت مصرف می‌شود
  • آنتی بیوتیک کلاریترومایسین که برای درمان عفونت گوش و پنومونی استفاده می‌شود
  • دیگوکسین که دارویی برای بیماری‌های قلبی از جمله نارسایی قلبی است
  • کتوکونازول و هر دارویی که برای عفونت‌های قارچی مصرف می‌شود

با توجه به این که اطلاعات زیادی در مورد اثرگذاری داروهای گیاهی بر داروی سیتاگلیپتین در دست نیست، بهتر است قبل از استفاده، مصرف هر داروی تجویزی، گیاهی یا مکمل را به پزشک خود اطلاع دهید.

انسولین و قرص سیتاگلیپتین

مصرف همزمان سیتاگلیپتین با داروهای کاهنده قند خون مثل انسولین باعث افت شدید قند خون می‌شود

خرید قرص سیتاگلیپتین

پزشک با توجه به سن، وضعیت سلامتی، شدت بیماری و واکنش به دوز مصرفی اولیه، مقدار مجاز مصرف روزانه قرص سیتاگلیپین را تجویز می‌کند. این دارو در دوزهای ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی در همه داروخانه‌ها موجود است. البته برای خرید غیرحضوری قرص سیتاگلیپتین خود، می‌توانید از داروخانه آنلاین داروباکس به آدرس https://darobox.ir هم استفاده کنید و داروی خود را درب منزل تحویل بگیرید.

کلام پایانی درباره قرص سیتاگلیپتین

قرص سیتاگلیپتین یکی از داروهای قابل تجویز برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است که معمولا مصرف طولانی‌مدتی دارد. دوز مصرف این دارو نباید به صورت خودسرانه تغییر کند و در صورت نیاز، پزشک می‌تواند آن را با داروهای دیگر جایگزین کند. برای طرح سوالات خود درباره این دارو و نحوه مصرف آن می‌توانید از پزشکان آنلاین حال کمک بگیرید.

مشاوره پزشکی

 

سوالات متداول درباره قرص سیتاگلیپتین

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”قرص سیتاگلیپتین ۵۰ برای چیست؟” answer-0=”این یک داروی تجویزی ضددیابت است که از طریق افزایش تولید انسولین، باعث کاهش قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. مصرف منظم این دارو می‌تواند از بروز بیماری‌های ناشی از دیابت نوع ۲ مثل مشکلات قلبی، نابینایی و مشکلات چشمی، بیماری‌های لثه و… جلوگیری کند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”تفاوت قرص سیتاگلیپتین و لیناگلیفین چیست؟” answer-1=”این دو دارو هم‌خانواده هستند و از آن‌ها برای کنترل ترشح انسولین و کاهش قند خون در دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. پزشک با توجه به وضعیت بیمار می‌تواند یکی از آن‌ها را تجویز کند. این دو دارو تفاوت زیادی با هم ندارند؛ اما عوارض کلیوی در مصرف‌کنندگان سیتاگلیپتین بیش‌تر است و تجویز آن برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و گوارش با احتیاط انجام می‌شود.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. داروباکس به آدرس https://darobox.ir با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

nhs.uk

healthline.com

patient.info

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *