اطلاعات دارویی

قرص کلردیازپوکساید (لیبریوم) چیست؟/عوارض کلردیازپوکساید ۵ و ۱۰

اضطراب و استرس به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی انسان امروز تبدیل شده است. این وضعیت می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی زیادی به وجود آورد و ریتم زندگی فرد را تحت‌تاثیر قرار دهد.

از مهم‌ترین اثرات آن، اختلال در خواب، مشکلات تمرکز، اعتیاد به الکل و… است. در چنین شرایطی، پزشکان می‌توانند برای کاهش اضطراب و کنترل مشکلات ذکر شده، داروهای خاصی را تجویز کنند. یکی از این داروهای پر کاربرد، قرص کلردیازپوکساید با نام تجاری لیبریوم است.

این دارو از خانواده بنزودیازپین‌هاست که با اثرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی، به عنوان یک آرامبخش عمل می‌کند. اگر در مورد این دارو به مشورت با پزشک یا داروساز نیاز دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین حال استفاده کنید.

نکته مهم در مصرف این دارو، تعیین دوز مناسب توسط پزشک و مدت زمان مصرف آن است. کلردیازپوکساید اغلب برای مدتی کمتر از چهار ماه توسط پزشک تجویز می‌شود. دوز مصرفی آن نباید خودسرانه کم یا زیاد شده و یا مصرف آن به صورت ناگهانی قطع شود. توصیه این دارو به اشخاص دیگر خطرناک است و ممکن است در افراد مختلف، به ویژه افرادی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند، با عوارض جانبی جدی همراه باشد.

شما همینطور می‌توانید مقاله‌ای با عنوان از کجا بفهمم همسرم شیشه مصرف می‌کند را در بلاگ بخوانید.

 


تصویر خدمات اقساطی

قرص کلردیازپوکساید چه کاربردی دارد؟

قرص دیازپوکساید از جمله داروهای ضد اضطراب است که برای کاهش علائم این اختلال عصبی در دوره‌های کوتاه تجویز می‌شود. این دارو به شکل کپسول‌های حاوی ۵، ۱۰ و ۲۵ میلی‌گرم کلردیازپوکساید تولید شده است.

با توجه به این که این دارو برای طیف وسیعی از علائم بالینی تجویز می‌شود، دوز مناسب و دوره مصرف آن باید با تشخیص پزشک و با توجه به پاسخ بیمار نسبت به مصرف دارو تعیین شود. بنابراین بیمار باید به صورت دوره‌ای از نظر اثرگذاری دارو ارزیابی شده و در صورت نیاز، دوز مصرفی آن‌ توسط پزشک تغییر یابد.

شما همینطور می‌توانید درباره انواع داروهای ضد استرس مطلبی را بخوانید.

از کلردیازپوکساید برای تسکین علائم ترک اعتیاد به الکل هم استفاده می‌شود. شیوه مصرف دارو در این زمینه معمولا به شکل تزریقی است؛ اما دوزهای اولیه خوراکی آن در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم خواهد بود.

در صورت نیاز، پزشک می‌تواند مقدار مصرف آن را تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز افزایش داده و کنترل کند. این مقدار باید به تدریج کاهش یابد. از دیگر موارد کاربرد این دارو، مصرف آن پیش از عمل جراحی و به منظور کاهش اضطراب قبل از عمل است. در چنین شرایطی می‌توان از آن در دوزهای ۵ تا ۱۰ میلی‌گرمی و سه یا چهار بار در روز استفاده کرد. بلافاصله قبل از عمل هم مصرف مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم از آن با تجویز پزشک مجاز است.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه دارو میتوانید با مشاوره دارویی سامانه حال مطرح کنید.

قرص دیازپوکساید چه کاربردی دارد

کنترل اضطراب و عوارض آن از مهم‌ترین کاربردهای قرص کلردیازپوکساید است

فراموش نکنید به هیچ عنوان نباید این دارو را با اشخاصی که دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند یا سابقه آن را دارند به صورت خودسرانه به اشتراک بگذارید. ضمنا قطع مصرف ناگهانی یا تغییر دوز آن هم بدون مشورت با پزشک خطرناک است و احتمالا با عوارض جانبی جدی همراه خواهد بود.

کلردیازپوکساید ۵

کلردیازپوکساید یک داروی شناخته شده برای کاهش علائم اضطراب و کنترل آن برای مدت کوتاه است. کلردیازپوکساید ۵ کمترین دوز مصرفی این دارو است که به شکل کپسول‌های ژلاتینی در بازار وجود دارد. دوز مصرفی و مقدار نیاز روزانه فرد به دارو را پزشک تعیین می‌کند.

شدت بیماری و پاسخ بدن بیمار به آن، تعیین‌کننده دوزهای مصرفی بعدی آن است. گاهی افراد مبتلا به افسردگی، در آغاز مراحل درمان خود با داروهای ضد افسردگی، دچار عوارض جانبی این داروها می‌شوند. اضطراب و استرس از جمله این علائم آزاردهنده بوده که پزشکان گاهی برای کاهش آن، قرص کلردیازپوکساید ۵ را تجویز می‌کنند. در برخی موارد هم از آن برای کاهش علائم مشکلات گوارشی ناشی از استرس کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: فرق سیتالوپرام و اس سیتالوپرام چیست؟

قرص پوکساید ۱۰

گفتیم که کلریازپوکساید در کاهش اضطراب نقش دارد و از آن برای کنترل اضطراب برای مدت کوتاه می‌توان استفاده کرد. اما یکی از اثرات مهم این خاصیت آرامبخشی، اثرگذاری بر شل شدگی عضلات است. قرص کلردیازپوکساید ۱۰ میلی‌گرمی که برخی به اختصار آن را پوکساید ۱۰ می‌نامند، دوز خفیفی از این دارو است.

تجویز آن برای کاهش علائم ترک مصرف الکل بسیار رایج است. چون علاوه بر کاهش اضطراب، می‌تواند گرفتگی عضلات ناشی از سم‌زدایی حین ترک الکل را تا حد زیادی کاهش دهد. البته مقدار مصرف و مدت زمانی که مجاز به استفاده از آن خواهید بود، توسط پزشک مشخص می‌شود. معمولا در روز اول ترک الکل، دوز بالایی از آن تجویز می‌شود؛ سپس به تدریج مقدار مصرف کمتر خواهد شد. در ترک اعتیاد شدید به الکل می‌توان این دارو را تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز تجویز کرد؛ ولی به طور کلی، مقدار مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم مجاز نیست.

بیشتر بخوانید: اضطراب چیست و آشنایی با علائم و 5 راه درمان استرس 

کلردیازپوکساید و میگرن

از این دارو برای مدت کوتاهی باید استفاده شود، چون در مصرف طولانی می‌تواند وابستگی ایجاد کند. هر چه وابستگی به مصرف آن بیشتر باشد، حذف یا کاهش دوز آن با عوارض شدیدتری همراه خواهد بود.

مصرف این دارو در پیشگیری یا کاهش سردرد ناشی از حمله‌های میگرنی که در اثر اضطراب ایجاد شده است می‌تواند موثر باشد؛ اما درمان‌کننده میگرن نیست. گرچه هنوز ارتباط مستقیمی بین کلردیازپوکساید و میگرن شناسایی نشده، اما به نظر می‌رسد قطع مصرف آن در برخی از مبتلایان به میگرن ممکن است باعث افزایش سردرد و علائم آن شود. توصیه می‌شود مصرف این دارو را تحت نظر پزشک شروع کنید و پس از درمان، به تدریج مصرف آن را کاهش دهید.

کلردیازپوکساید و میگرن

کلردیازپوکساید می‌تواند در کاهش سردردهای میگرنی ناشی از اضطراب موثر باشد

عوارض مصرف کلردیازپوکساید

استفاده از قرص کلردیازپوکساید هم مانند هر داروی دیگری با عوارض جانبی همراه است. اما در بیشتر موارد، این عوارض با تنظیم دوز مناسب و کاهش دوز مصرفی، رفع شده و به ندرت، درمان با این دارو به دلیل مشکلات ناشی از مصرف آن قطع شده است.

به نظر می‌رسد بروز عوارض جانبی در سالمندان و افراد آسیب‌پذیر بیش از سایر مصرف‌کنندگان باشد. خواب آلودگی و گیجی از شایع‌ترین اثرات مصرف دارو در سالمندان هستند. اثرات آرامبخش این دارو در افراد مسن طولانی‌تر بوده و مصرف دوزهای بالا توسط آن‌ها، ممکن است باعث به هم خوردن تعادل و زمین خوردن آن‌ها شود. تهوع و یبوست، ایجاد بی‌نظمی در قاعدگی و کاهش میل جنسی هم در برخی از افراد دیده می‌شود که با کاهش مقدار مصرف دارو کنترل خواهند شد.

از آن‌جا که قرص کلردیازپوکساید یک داروی آرامبخش است، مصرف آن در هنگام رانندگی یا کارهایی که به هوشیاری زیاد نیاز دارند ممکن است خطرناک باشد.

سرگیجه و خواب آلودگی ناشی از مصرف آن می‌تواند باعث به هم خوردن تعادل، بروز تصادف یا سقوط از ارتفاع شود. ضمنا مصرف همزمان آن با الکل، گاهی به عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ منجر خواهد شد.

بعضی از مصرف‌کنندگان این دارو ممکن است نسبت به ترکیبات موجود در آن واکنش آلرژیک داشته باشند. توجه کنید در صورت مشاهده علائمی مثل کهیر، تورم در نواحی مختلف بدن به ویژه صورت، لب‌ها یا گلو و اختلال در تنفس حتما با پزشک تماس بگیرید.

بروز اختلال در تنفس از جمله عوارض جانبی است که به ویژه در افرادی که اخیرا از الکل یا مواد مخدر استفاده کرده‌اند، روی می‌دهد. این مسئله ممکن است باعث ضعیف و کم عمق شدن تنفس و ناتوانی در انجام فعالیت‌های عادی و بیدار شدن از خواب شود. به طور کلی، اگر با عوارض مصرف کلردیازپوکساید از جمله موارد زیر مواجه شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • به هم خوردن تعادل بدن
  • بی‌قراری، هیجان و گیجی
  • خواب آلودگی شدید
  • تب و لرز
  • گلودرد
  • رفتارهای غیرعادی و تغییر در خلق‌وخو
  • تمایل به صدمه زدن به خود مثل داشتن افکار خودکشی
  • احساس درد در بالای معده
  • تیره شدن ادرار
  • زرد شدن پوست بدن و چشم

علائم مصرف بیش از حد دارو هم شامل خواب‌آلودگی بسیار شدید، گیجی، ضعف عضلانی و از دست دادن هوشیاری است. توجه کنید مصرف داروهای آرامبخش دیگر همزمان با مصرف کلردیازپوکساید می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد.

سایر داروهای تجویزی و بدون نسخه، بعضی از ویتامین‌ها و داروهای گیاهی هم می‌توانند باعث اختلال در اثرگذاری این دارو شوند. پس اگر از هر دارویی از جمله داروهای شل‌کننده عضلات، شبه مخدرها، قرص خواب یا سایر داروهای ضد اضطراب استفاده می‌کنید، پیش از تجویز این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. تغییر دوز یا قطع مصرف هیچ دارویی به صورت خودسرانه مجاز نیست. حتما در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف کلردیازپوکساید

مصرف کلردیازپوکساید در سالمندان ممکن است باعث عدم تعادل و زمین خوردن شود

چه کسانی نباید از قرص کلردیازپوکساید استفاده کنند؟

افرادی که دچار افسردگی و اختلالات خلق‌وخو هستند یا به خودکشی فکر می‌کنند، کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، مبتلایان به بیماری‌های کلیوی و کبدی و زنان باردار، به ویژه در سه ماه اول بارداری، مجاز به مصرف این داور نیستند.

با توجه به این که ترکیبات موجود در این دارو ممکن است باعث وابستگی شود، مصرف آن در دوران شیردهی هم توصیه نمی‌شود. با این حال، همه چیز به تشخیص و تجویز پزشک بستگی دارد. مصرف کلردیازپوکساید برای کودکان زیر شش سال هم مجاز نیست.

حرف آخر

کلردیازپوکساید یکی از بنزودیازپین‌هایی است که برای درمان اختلالات اضطرابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف آن معمولا کوتاه مدت است و برای درمان علائم ناشی از ترک اعتیاد به الکل و اضطراب پیش از عمل جراحی هم مناسب است.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو به نوع مشکل، سن بیمار و شرایط او بستگی دارد و نباید به صورت خودسرانه مصرف آن را آغاز یا قطع کرد. مصرف طولانی مدت آن باعث وابستگی خواهد شد. بنابراین برای کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، بهتر است ضد اضطراب‌های دیگری تجویز شود. اگر می‌خواهید درباره مصرف این دارو با یک پزشک متخصص مشورت کنید، می‌توانید از سامانه حال مشاوره بگیرید. تجربه شما از مصرف قرص کلردیازپوکساید چه بوده است؟

 

سوالات متداول

قرص کلردیازپوکساید برای چه بیماری است؟

این قرص از جمله داروهای ضد اضطراب است که توسط پزشک برای درمان اضطراب، کاهش علائم ترک الکل و استرس و اضطراب قبل از عمل جراحی تجویز می‌شود. مصرف آن برای معتادان به مواد مخدر خطرناک است.

داروی پوکساکیم چیست؟

این یکی از برندهای قرص کلردیازپوکساید است. از آن برای کاهش اضطراب و شل‌شدگی عضلات استفاده می‌شود. از خاصیت آرامبخشی این دارو در دوزهای بالا ممکن است به عنوان داروی خواب‌آور هم استفاده شود.

قرص کلردیازپوکساید چاق کننده است؟

طبق بررسی‌های انجام شده به نظر نمی‌رسد که چاقی در میان اثرات و عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو باشد. توصیه می‌شود پیش از مصرف هر دارویی، در مورد عوارض جانبی آن با یک پزشک مشورت کنید.

اگر یک نوبت مصرف کلردیازپوکساید را فراموش کردیم چه کنیم؟

این دارو باید در فاصله زمانی تجویز شده توسط پزشک مصرف شود. در صورتی که یک نوبت را فراموش کردید، اگر زمان مصرف نوبت بعدی رسیده است، دوز قبلی را کنار گذاشته و هرگز دو قرص را همزمان مصرف نکنید.

در مورد مصرف قرص کلردیازپوکساید با چه پزشکی مشورت کنیم؟

این دارو از جمله داروهای کاهنده اضطراب است و معمولا توسط متخصص اعصاب و روان یا روانپزشک تجویز می‎‌شود. برای طرح سوالات خود در این زمینه از مشاوران متخصص حال کمک بگیرید.

منابع

www.rxlist.com

www.drugs.com

medlineplus.govm

www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *