بیماری‌ها

هرآنچه درباره برادی کاردی باید بدانید

قلب شما یک کارگر خستگی ناپذیر است که خون را در سراسر بدن شما پمپاژ می کند. برای بیشتر بزرگسالان سالم، این میزان بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است ضربان قلب شما کندتر از آن باشد، وضعیتی که به نام برادی کاردی شناخته می شود.

برادی کاردی بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را گرفتار کرده و در سطح جهانی، شیوع آن از 0.2٪ تا 0.5٪ متغیر است و تقریباً 15٪ از مردان بزرگسال و 7٪ از زنان بالغ از نظر بالینی برادی کاردی تشخیص داده می‌شوند. در ادامه این مطلب درباره اینکه برادی کاردی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

برادی کاردی یا ضربان قلب آهسته چیست؟

ضربان قلب نرمال معمولا بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اما چه اتفاقی می‌افتد که آن را به زیر 60 کاهش می‌دهد؟ این وضعیت که به نام برادی کاردی شناخته می‌شود، می‌تواند با یا بدون علائم قابل توجه رخ دهد. در موارد شدید، ضربان قلب آهسته، جریان خون و اکسیژن را به بافت‌های بدن محدود می‌کند و سلامت کلی را به خطر می‌اندازد. با این حال، ضربان قلب آهسته همیشه دلیلی برای نگرانی نیست اما اگر علائم بدتر شد یا ادامه یافت، باید با متخصص قلب آنلاین مشورت کنید.

برادی کاردی می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که نشان دهنده مشکلات احتمالی در سیستم قلب است.

علائم

وقتی قلب خیلی آهسته می‌زند، می‌تواند بر عملکرد کلی بدن تأثیر بگذارد و منجر به طیف وسیعی از علائم، از جمله درد یا ناراحتی در قفسه سینه، گیجی و خستگی شدید شود. برخی از افراد حتی ممکن است غش کردن، سبکی سر یا تنگی نفس را نیز تجربه کنند، به ویژه در حین فعالیت بدنی.

همانطور که نیازهای بدن با ورزش افزایش می‌یابد، این علائم نیز می‌توانند بدتر شوند. اما در موارد شدید، علائم برادی کاردی حتی زمانی که بدن در حال استراحت است ادامه می‌یابد. در صورت عدم درمان، برادی کاردی به مرور زمان منجر به عوارض جدی‌تری می‌شود. به عنوان مثال، برادی کاردی درمان نشده خطر ابتلا به فشار خون بالا، آنژین (درد قفسه سینه) یا حتی نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

علت برادی کاردی

برادی کاردی یا ضربان قلب آهسته می‌تواند ناشی از دو عامل اصلی باشد: مشکلات مربوط به گره سینوسی و بلوک قلب که برادی کاردی سینوسی شایع‌تر است.

برخی از شرایطی که می توانند باعث برادی کاردی گره سینوسی شوند عبارتند از:

  • افزایش سن، که می‌تواند منجر به زخم و آسیب بافتی در گره سینوسی شود
  • نقایص مادرزادی قلب، که ممکن است بر عملکرد گره سینوسی تأثیر بگذارد
  • برخی داروها مانند مسدود کننده‌های بتا و مسدود کننده‌های کانال کلسیم
  • بیماری های زمینه‌ای، مانند کم کاری تیروئید، آمیلوئیدوز، و بیماری عروق کرونر
  • حمله قلبی یا جراحی، که می‌تواند به عضله قلب آسیب برساند
  • اختلالات مغزی

از سوی دیگر، بلوک قلبی یک وضعیت غیر طبیعی است و زمانی اتفاق می‌افتد که تکانه‌های الکتریکی قلب در حین حرکت از دهلیزها به بطن‌ها مسدود شده یا به تأخیر می‌افتد. بلوک قلبی بسته به علت زمینه‌ای آن، ممکن است موقت یا دائمی باشد.

برخی از شرایطی که می توانند باعث بلوک قلبی شوند عبارتند از:

  • اختلالات ژنتیکی یا نقایص مادرزادی
  • سارکوئیدوز و آمیلوئیدوز
  • کاردیومیوپاتی، که با استفاده از اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک قابل تشخیص است
  • بیماری لایم، اختلال عملکرد غده تیروئید، یا مسمومیت دارویی، که می تواند باعث بلوک موقت قلب شود

عوامل خطر

هر چیزی که خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد می تواند خطر برادی کاردی را نیز افزایش دهد. عوامل خطر عبارتند از:

  • سن بالاتر
  • فشار خون بالا
  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد الکل
  • مصرف غیرقانونی مواد مخدر
  • استرس و اضطراب

تفاوت تاکی کاردی و برادی کاردی

هر دو بیماری برادی کاردی و تاکی کاردی، با ریتم نامنظم قلب مشخص می‌شوند. برادی کاردی یا ضربان قلب آهسته، زمانی است که قلب کمتر از 60 بار در دقیقه می‌زند. اما، تاکی کاردی یا ضربان قلب سریع، با ضربان قلب بیش از 100 ضربه در دقیقه مشخص می‌شود. تمایز بین این دو وضعیت در شدت ضربان قلب نهفته است، به طوری که برادی کاردی نشان دهنده سرعت کمتر و تاکی کاردی نشان دهنده سرعت بیشتر است.
تشخیص برادی کاردی و تاکی کاردی معمولاً شامل معاینه فیزیکی جامع و نوار قلب (ECG) است.

تشخیص برادی کاردی

برای تشخیص برادی کاردی، پزشکان معمولاً از ترکیبی از آزمایش‌ها برای ارزیابی فعالیت الکتریکی و ریتم قلب استفاده می‌کنند. یکی از رایج ترین ابزارهای تشخیصی الکتروکاردیوگرام (ECG) است که سیگنال های الکتریکی قلب را اندازه گیری می‌کند. البته طیف وسیعی از آزمایشات ممکن است برای تأیید تشخیص برادی کاردی استفاده شود، از جمله:

تشخیص برادی کاردی

  • الکتروکاردیوگرام (ECG)، که شامل اتصال حسگرهای کوچک به قفسه سینه و بازو برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب است.
  • تست ورزش، که عملکرد قلب را تحت استرس فیزیکی و توانایی آن در پاسخگویی به نیازهای افزایش ضربان قلب را ارزیابی می‌کند.
  • هولتر مانیتورینگ، دستگاه قابل حملی است که ریتم قلب را در یک دوره 24 تا 48 ساعته ثبت می کند تا هر گونه ریتم غیرطبیعی قلب یا آریتمی قلبی را تشخیص دهد.
  • تست تیلت، که به تعیین اینکه آیا ضربان قلب آهسته باعث ایجاد علائمی مانند غش یا سرگیجه می شود کمک می کند.
  • آزمایش خون، که ممکن است برای رد کردن شرایط زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید که می‌تواند به برادی کاردی کمک کند، تجویز شود. برای این مورد می‌توانید از بخش آزمایش در منزل نیز استفاده کنید.
  • آزمایش خواب، که ممکن است در صورتی که پزشک مشکوک به آپنه خواب به عنوان یک علت زمینه‌ای برادی کاردی باشد، تجویز شود.

انواع برادی کاردی

دو دسته اصلی وجود دارد: برادی کاردی سینوسی و بلوک قلبی.

برادی کاردی سینوسی زمانی اتفاق می افتد که ضربان قلب در حالت استراحت به زیر 60 ضربه در دقیقه می‌رسد که توسط گره سینوسی، ضربان ساز طبیعی قلب، کنترل می‌شود.

از سوی دیگر، بلوک قلبی نوع جدی‌تری از برادی کاردی است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عواقب شدیدی شود. بلوک قلبی برادی کاردی نوعی برادی کاردی یا ضربان قلب آهسته غیرطبیعی است که در اثر انسداد سیگنال های الکتریکی کنترل کننده ضربان قلب ایجاد می‌شود. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سیگنال‌های الکتریکی دهلیزها (حفره‌های فوقانی قلب) از رسیدن به بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) مسدود شوند.

همانطور که گفتیم، به طور معمول، قلب یک بزرگسال در حالت استراحت بین 60 تا 100 بار در دقیقه می‌زند. گره سینوسی که وظیفه تنظیم ریتم قلب را بر عهده دارد، سیگنال‌های الکتریکی برای تحریک هر ضربان قلب را تولید می‌کند. در افراد سالم، گره سینوسی ضربان قلب طبیعی خود را بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه حفظ می‌کند.

با این حال، در برخی موارد، ضربان قلب می تواند به 50-60 ضربه در دقیقه کاهش یابد که به عنوان برادی کاردی سینوسی شناخته می شود. در حالی که این موضوع می‌تواند غیز طبیعی باشد، اما برای افرادی خاص، به ویژه ورزشکاران کاملا طبیعی است. در واقع، ضربان قلب آنها حتی ممکن است در حالت استراحت به 40 تا 50 ضربه در دقیقه کاهش یابد، وضعیتی که به عنوان برادی کاردی فیزیولوژیکی شناخته می شود.

برادی کاردی جنین

اولین قدم این است که مشخص شود ضربان قلب جنین ثابت است یا نامنظم. اگر ضربان قلب کند و ثابت باشد، ممکن است به دلیل برادی کاردی سینوسی باشد. در بسیاری از موارد، برادی کاردی جنین ناشی از وضعیتی به نام بلوک کامل قلب است که در نوزادانی که مادرانشان دارای آنتی بادی های مربوط به لوپوس یا بیماری شوگرن هستند، شایع است. این آنتی‌بادی‌ها بر قلب کودک تأثیر گذاشته و باعث ضربان نامنظم قلب می‌شود. در برخی موارد، بلوک کامل قلب در نوزادانی با نقایص پیچیده قلبی، مانند ایزومریسم دهلیز چپ یا تغییر مکان عروق بزرگ، رخ می‌دهد.

یکی دیگر از شرایطی که می تواند بلوک کامل قلب را ایجاد کند، دوگانگی دهلیزی مسدود شده است. در این حالت، ضربان قلب نوزاد نامنظم است و کمی پس از ضربان طبیعی، ضربان اضافی رخ می‌دهد. با این حال، این ضربان اضافی پاسخی را از بطن کودک تحریک نمی کند و آن را به یک بیماری خوش خیم تبدیل می‌کند که نیازی به درمان ندارد.

درمان برادی کاردی

برنامه درمانی برادی کاردی به علت زمینه ای و علائم بیماری بستگی دارد. اگر برادی کاردی بدون علامت باشد، پزشک ممکن است درمان خاصی را توصیه نکند.
در مواردی که آسیب، منجر به برادی کاردی شود، ممکن است نیاز به ضربان ساز باشد. ضربان ساز یک دستگاه کوچک و قابل کاشت است که به تنظیم ضربان قلب آهسته کمک می‌کند. این دستگاه به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا به برادی کاردی را بهبود می‌بخشد. اگر برادی کاردی ناشی از شرایطی مانند کم کاری تیروئید باشد، درمان این شرایط به کاهش علائم کمک می‌کند. در برخی موارد، پرداختن به این مسائل زمینه‌ای برای درمان برادی کاردی کافی است.

در شرایطی که یک داروی خاص باعث ضربان قلب بسیار کند شود، پزشک ممکن است دوز دارو را تنظیم کند یا یک داروی جایگزین تجویز کند.

دستگاه ضربان ساز موقت

این دستگاه‌ها تکانه های الکتریکی را برای تنظیم ضربان قلب، تثبیت ضربان قلب و بازگرداندن جریان طبیعی خون ارسال می کنند. آنها اغلب برای درمان آریتمی، که در آن قلب خیلی آهسته می‌تپد، یا تاکی آریتمی، که در آن خیلی سریع می‌زند، استفاده می‌شود. ضربان سازهای موقت ابزاری حیاتی در مدیریت ریتم های نامنظم قلب هستند و باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شوند.

دستگاه ضربان ساز دائمی

برای افرادی که با برادی کاردی سر و کار دارند، یک ضربان ساز دائمی می تواند یک درمان نجات بخش باشد. این روش به ویژه برای کسانی که مبتلا به سندرم سینوس بیمار هستند، که در آن سلول‌های ضربان‌ساز طبیعی قلب کار نمی‌کنند، مؤثر است. در حالی که ضربان‌ساز این بیماری را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند تسکین طولانی‌مدت و پیشگیری از مشکلات آینده باشد.

دستگاه ضربان ساز موقت

یک ضربان ساز برای رساندن پالس های الکتریکی به عضله قلب و کمک به حفظ ریتم سالم آن طراحی شده است. این روش معمولاً شامل جراحی جزئی برای کاشت دستگاه در زیر پوست است. یک کیسه کوچک ایجاد می شود و سیم ها (به نام لید) به نقاط خاصی روی قلب متصل می‌شوند

با این حال، برای برخی افراد، جراحی ممکن است ضروری نباشد. ضربان سازهای جدیدتر و بدون سرب برای برادی کاردی ساخته شده‌اند که با استفاده از روش مبتنی بر کاتتر کاشته می‌شوند. این رویکرد کم تهاجمی شامل وارد کردن یک دستگاه لوله مانند از طریق یک برش کوچک در یک رگ خونی اصلی است. سپس پزشک می تواند کاتتر را از طریق رگ به داخل قلب هدایت کند و ضربان ساز را مستقیماً در داخل آن کاشت کند. این دستگاه ها بسیار کوچک هستند و به اندازه یک قرص مولتی ویتامین بزرگ هستند و معمولاً بیماران می توانند زودتر از جراحی های سنتی به خانه برگردند.

داروی برادی کاردی

زمانی که برادی کاردی علائم ناراحت کننده ای ایجاد می‌کند، دارو می تواند گامی حیاتی برای بهبود این علائم باشد. خط دفاعی اولیه داروی آتروپین است، دارویی که برای افزایش ضربان قلب تجویز می‌شود. سایر داروهایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از دوپامین، اپی نفرین و گلیکوپیرولات.
اگر این داروها نتوانند کارساز باشند، گزینه‌های جایگزین در نظر گرفته می‌شود. قدم زدن موقت می‌تواند تا حدی به تنظیم ضربان قلب و کاهش برادی کاردی کمک کند.

درمان خانگی

این درمان، اغلب با اتخاذ یک سبک زندگی سالم آغاز می‌شود. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل، حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی و غلات کامل می‌تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. علاوه بر این، محدود کردن مصرف بیش از حد سدیم، شکر و الکل بسیار مهم است.

فعالیت بدنی منظم نیز برای حفظ سلامت قلب بسیار حیاتی است. سعی کنید هر روز به نوعی ورزش کنید، حتی اگر فقط یک پیاده روی کوتاه باشد. اگر برنامه شلوغی دارید، سعی کنید فعالیت بدنی را در بیشتر روزهای هفته بگنجانید. برای تعیین شدت و فرکانس ایده آل تمرینات خود با پزشک خود مشورت کنید. حفظ وزن سالم نیز می‌تواند به کاهش علائم برادی کاردی کمک کند. ترک سیگار گام مهم دیگری در مراقبت از سلامت قلب شماست.

همچنین کنترل هر گونه بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت ضروری است. اگر علائم شدیدی مانند غش، درد قفسه سینه یا تنگی نفس شدید را تجربه کردید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

کلام پایانی

ضربان قلب آهسته که به عنوان برادی کاردی شناخته می شود، توسط طیف وسیعی از مسائلی که بر سیستم قلبی عروقی شما تأثیر می‌گذارد، ایجاد می‌شود. در برخی موارد، ممکن است مورد توجه قرار نگیرد و در برخی موارد دیگر نیز، می‌تواند به صورت خستگی، ضعف یا تنگی نفس ظاهر شود. با این حال، در موارد شدیدتر، برادی کاردی می‌تواند منجر به درد قفسه سینه، بی‌نظمی و حتی از دست دادن هوشیاری شود. برای اطمینان از تشخیص به موقع و درمان موثر، باید با پزشک آنلاین مشورت کرده و بهترین راهکار درمانی را دریافت کنید.

 

منابع:

mayoclinic.org

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *