بیماری‌ها

همه دلایل درد مثانه در مردان و زنان + راه درمان

درد مثانه به ناراحتی یا حساسیت در ناحیه تحتانی شکم به دلیل التهاب یا تحریک دیواره مثانه اشاره دارد.این مشکل به صورت دردی خفیف، درد شدید یا فشار در ناحیه لگن ظاهر می‌شود و معمولا با ادرار مکرر و فوری همراه است. درد مثانه یک بیماری شایع است و توسط عوامل مختلفی از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری، سنگ‌های مثانه، سیستیت بینابینی، مشکلات پروستات یا برخی داروها ایجاد شود. افراد مبتلا نیز طیف وسیعی از علائم را خواهند داشت. از جمله درد یا فشار مداوم در قسمت پایین شکم، تکرر ادرار، عجله برای ادرار کردن و ادرار دردناک. در صورت تداوم یا بدتر شدن علائم نیز مشاوره با پزشک آنلاین جهت شروع مراحل درمان لازم ضروری است.


تصویر خدمات اقساطی

درد مثانه چگونه است؟

درد مثانه بسته به علت آن متفاوت خواهد بود. افراد مبتلا به عفونت مجاری ادراری معمولاً درد و ناراحتی را هنگام ادرار کردن خواهد داشت، اما افراد مبتلا به سنگ مثانه معمولاً درد مداوم را تجربه می‌کنند. ناراحتی در ناحیه تحتانی لگن، نیاز ناگهانی به ادرار کردن، تشدید درد با مثانه پر و تسکین پس از ادرار کردن همگی ار علائم شایع درد مثانه هستند. علاوه بر این، نشستن نیز ممکن است باعث تشدید درد به دلیل افزایش فشار بر روی شکم شود.

درد مثانه شامل درد در کجای بدن است؟

درد مثانه معمولاً در قسمت تحتانی شکم، نزدیک لگن رخ می‌دهد و نشان دهنده عفونت های دستگاه ادراری، سیستیت بینابینی، سنگ مثانه یا سرطان مثانه است.

درد مثانه نشانه چیست؟

یکی از عوامل شایع درد مثانه، عفونت دستگاه ادراری (UTI) است. اولین علامت عفونت ادراری معمولاً ناراحتی در هنگام ادرار است که شامل سوزش، خارش یا درد در انتهای ادرار است. این درد ممکن است در استخوان شرمگاهی یا ناحیه زیر شکم نیز احساس شود.

بیشتر بدانید: عفونت ادراری در کودکان

یکی دیگر از علل احتمالی درد مثانه سیستیت بینابینی است که به عنوان التهاب مثانه نیز شناخته می‌شود. این مشکل اغلب با عفونت مثانه اشتباه می‌شود، اما توسط عوامل غیر عفونی نیز به ویژه در زنان، ایجاد می‌شود.  سرطان مثانه یک بیماری جدی‌تر است که باعث خون در ادرار، درد مفاصل و درد استخوان می‌شود و ممکن است درد مثانه نشانه این بیماری باشد.

در نهایت، تغییرات در سیستم تولید مثل نیز می‌تواند منجر به درد مثانه شود. به همین دیلی زنان باید به صورت مرتب چکاپ‌های سالیانه را انجام دهند.

علت درد مثانه در مردان و زنان

درد مثانه چندین علت اساسی دارد. یکی از علل شایع، سنگ مثانه است که این سنگ‌ها توده های سختی بوده و از مواد معدنی در ادرار تشکیل می‌شوند. هنگامی که ادرار برای مدت طولانی در مثانه بماند، این سنگ ها ایجاد می‌شوند. سنگ‌های کوچک معمولاً بدون ایجاد علائم از مثانه خارج می‌شوند، اما سنگ‌های بزرگ‌تر مجاری ادراری را مسدود می‌کنند یا به دیواره مثانه می‌چسبند و منجر به علائم دردناکی می‌شوند. مردان بالای 50 سال به دلیل بزرگی پروستات بیشتر در معرض ابتلا به سنگ مثانه هستند، اما زنان نیز در معرض این مشکل قرار دارند.
علائم سنگ مثانه عبارتند از:

  • تکرر ادرار به خصوص در شب
  • درد شدید در ناحیه تحتانی شکم و مثانه
  • احساس درد و سوزش در هنگام ادرار
  • ادرار تیره یا کدر
  • وجود خون در ادرار

یکی دیگر از علل درد مثانه، سرطان مثانه است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول های مثانه به طور غیر قابل کنترلی رشد می‌کنند. این نوع سرطان در مردان شایع تر از زنان است و به طور معمول افراد بالای 55 سال را مبتلا می‌کند. احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری دو تا سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
علائم سرطان مثانه عبارتند از:

  • سوزش یا درد مثانه در هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • وجود خون بدون درد در ادرار
  • فوریت برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه پر نیست
  • جریان ضعیف ادرار
  • مشکل در ادرار کردن و تخلیه نشدن کامل مثانه

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) نیز یکی دیگر از علل درد مثانه هستند. عفونت ادراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شده و باعث عفونت شود. در صورت عدم درمان، عفونت به کلیه‌ها و جریان خون رفته و منجر به عوارض جدی‌تری می‌شود. ضمن اینکه عفونت مثانه در زنان شایع‌تر است.

علائم UTI عبارتند از:

  • بوی نامطبوع ادرار
  • درد و سوزش در هنگام ادرار
  • كمر درد
  • تکرر ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • احساس فشار در لگن
  • ادرار کدر

در نهایت، سیستیت بینابینی نیز که به عنوان سندرم مثانه دردناک شناخته می‌شود، باعث درد مثانه خواهد شد. سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن است که باعث علائم دردناک ادراری می‌شود و یکی از غلت‌های درد مثانه در زنان است.
علائم سیستیت بینابینی شامل موارد زیر باشد:

  • رابطه جنسی دردناک
  • سوزش در هنگام ادرار و ادامه درد مثانه بعد از ادرار
  • میل شدید به ادرار کردن
  • معده درد
  • درد بین واژن و مقعد (در زنان)
  • درد مثانه
  • تکرر ادرار
  • درد لگن
  • درد بین کیسه بیضه و مقعد (در مردان)

چه کسانی به سیستیت بینابینی مبتلا می‌شوند؟

سیستیت بینابینی عمدتاً در زنان بالای 30 سال مشاهده می‌شود اما ممکن است در افراد دیگری نیز رخ دهد. علائم آن نیز معمولاً در طول زمان متغیر است. در برخی موارد، درد همراه با آن در طول قاعدگی یا پس از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خاص تشدید می‌شود. بهبود علائم آن نبز به تدریج اتفاق می‌افتد و از روزها تا ماه‌ها طول می‌کشد.

درد مثانه در بارداری نشانه چیست؟

یکی از علل شایع  درد مثانه در هفته به هفته بارداری عفونت های دستگاه ادراری است که بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی و فشار بر مثانه و حالب ها رخ می‌دهد. دلیل دیگر جابجایی مثانه توسط رحم در حال رشد است که منجر به تکرر، نیاز شدید به ادرار کردن و درد در هنگام ادرار می‌شود. علاوه بر این، افزایش حجم خون و فشار روی عضلات کف لگن نیز باعث درد و ناراحتی مثانه خواهد شد.

البته برخی از زنان ممکن است به دلیل سنگ کلیه که در دوران بارداری شایع‌تر است، درد مثانه را تجربه کنند. درد مثانه در دوران بارداری حتی ممکن است ناشی از فشار جنین یا جفت بر روی مثانه یا حالب باشد که باعث تکرر ادرار در بارداری می‌شود. در صورتی که درد مثانه در بارداری را تجربه می‌کنید حما با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید و راهنمایی بگیرید.

درد مثانه در بارداری

درمان درد مثانه

درمان درد مثانه به علت اصلی آن بستگی دارد. برای عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)، معمولاً  انواع آنتی‌بیوتیک‌ که البته برای موارد خفیف به مدت 3-7 روز و برای موارد شدید 7-14 روز همراه با مسکن برای تسکین درد و التهاب تجویز می‌شوند.

برخی داروهای قابل استفاده برای درد مثانه شامل موارد زیر است:

  • مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول و ایبوپروفن
  • داروهایی برای درد عصبی – مانند آمی تریپتیلین، گاباپنتین و پرگابالین
  • داروهایی براس کاهش ادرار مانند تولترودین، سولیفناسین یا میرابگرون

برای سیستیت بینابینی، درمان شامل تغییر سبک زندگی، دارو، تمرینات مربوط به مثانه، فیزیوتراپی، کشش و تحریک مغناطیسی است که آخرین راه چاره آن جراحی است.

درمان سرطان مثانه نیز به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد و ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و ایمونوتراپی باشد. برای سنگ‌های مثانه، جراحی رایج‌ترین روش درمانی است که در آن پزشک سیستوسکوپ را از طریق دستگاه ادراری یا پوست وارد بدن می‌کند تا سنگ‌ها را بشکند و سپس سنگ‌ها را خارج می‌کند. در برخی موارد، سیستوستومی باز ضروری خواهد بود. ضمن اینکه برای جلوگیری از عود مجدد سنگ مثانه، پس از درمان باید یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

درمان خانگی درد مثانه

برای تسکین درد مثانه در خانه، به خصوص اگر ناشی از عفونت مثانه باشد، می‌توان اقدامات متعددی را انجام داد.

نوشیدن مایعات زیاد، به ویژه آب، به پاکسازی سریع‌تر عفونت از مثانه کمک می‌کند. مصرف میوه هایی مانند موز، زغال اخته، هندوانه و همچنین سبزیجاتی مانند مارچوبه، آووکادو و کرفس نیز مفید خواهد بود. علاوه بر این، برخی افراد دریافتند که نوشیدن آب کرن بری به کاهش درد مثانه کمک می‌کند. باید مصرف قهوه، الکل، نوشیدنی‌های کافئین دار، آب مرکبات و غذاهای تند را نیز تا زمانی که عفونت برطرف نشده کم‌تر کنید.

تفاوت درد مثانه و رحم

تفاوت اصلی بین عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت واژن، علت و محل آن است. عفونت ادراری معمولاً توسط باکتری ایجاد می‌شود و دستگاه ادراری از جمله مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم آن نیز شامل درد یا سوزش در هنگام ادرار، تکرر ادرار و با رنگی کدر است. از سوی دیگر، عفونت‌های واژن، مانند عفونت‌های مخمری، در اثر رشد بیش از حد قارچ است و عمدتاً واژن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم آن نیز شامل ترشح، تحریک و درد در هنگام رابطه جنسی و ادرار کردن است. البته هر دو باعث ناراحتی و درد در ناحیه تناسلی می‌شوند اما علل، علائم و درمان های متفاوتی دارند.

برای درد مثانه به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درد مثانه، کمک گرفتن از یک متخصص اورولوژی آنلاین توصیه می‌شود. اورولوژیست در تشخیص و درمان بیماری‌ها و شرایطی که بر دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی تأثیر می‌گذارند تخصص دارد و برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات مثانه، از جمله عفونت مثانه، سیستیت بینابینی، مثانه بیش فعال و بی اختیاری ادرار راهکارهای مناسبی ارائه می‌کنند. اورولوژیست ممکن است آزمایش‌هایی مانند سیستوسکوپی را برای تشخیص بیماری و ایجاد یک برنامه درمانی شخصی پیشنهاد  کند که در نهایت منجر به کاهش علائم درد مثانه خواهد شد.

 

منابع:

webmd.com

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *