عمل های زیبایی

ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول میکشد؟

سوالی که بسیاری از افراد قبل از عمل و بعد از عمل جراحی از خود می‌پرسند این است که ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول میکشد؟. تمام روش های جراحی، زخم هایی ایجاد می کنند که بدن باید در هفته های بعد از عمل ترمیم کند. عمل بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. تورم یک عارضه جانبی مورد انتظار از روند بهبودی است که مدتی طول می کشد تا فروکش کند. در ادامه درباره ه بازه زمانی ورم بینی استخوانی بعد از عمل صحبت خواهیم کر. ار هنوز برای عمل بینی اقدام نکرده‌اید لازم است بدانید که می‌توانید از بخش عمل بینی اقساطی وام 50 میلیونی با سود کم دریافت کرده به صورت قسطی آن را بازپرداخت کنید.


تصویر خدمات اقساطی

ثبت درخواست

ورم بینی استخوانی بعد از عمل یعنی چه؟

ورم بینی استخوانی بعد از عمل یک اتفاق رایج است و به طور معمول بخشی از روند طبیعی بهبودی است. هنگامی که عمل های جراحی روی بینی انجام می شود، مانند رینوپلاستی (تغییر شکل بینی)، سپتوپلاستی (اصلاح انحراف تیغه بینی)، یا جراحی سینوس، التهاب و تجمع مایع در بافت های بینی طبیعی است.

ورم بینی بعد از جراحی بسته به وسعت عمل، ویژگی‌های بهبودی فردی و مراقبت‌های بعد از عمل می‌تواند از نظر شدت و مدت، متفاوت باشد. بلافاصله پس از جراحی، بینی احتمالاً متورم به نظر می رسد و ممکن است نسبت به لمس حساس باشد. این تورم اولیه اغلب در چند روز اول بارزتر است و به تدریج با گذشت زمان فروکش می کند.

پیروی از دستورالعمل های بعد از عمل جراح برای کمک در حداقل رساندن تورم و بهبودی بسیار ضروری است.

با این حال، اگر متوجه تورم بیش از حد یا طولانی مدت، درد شدید، تب یا سایر علائم نگران کننده شدید، حتما با دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین تماس گرفته و با او مشورت کنید و یا با جراح خود تماس برقرار کنید.

انواع ورم بینی بعد از عمل

پس از جراحی بینی، تجربه سطحی از تورم، به خصوص در ناحیه ای که تحت عمل جراحی قرار گرفته است، طبیعی است و چند نوع ورم بینی استخوانی بعد از عمل وجود دارد:

ورم فوری پس از عمل

این نوع ورم بخشی طبیعی از روند بهبودی است و به طور معمول بلافاصله پس از جراحی رخ می دهد. و درواقع پاسخ به ترومای ناشی از عمل است و ممکن است با کبودی همراه باشد. این ورم معمولاً در چند روز اول پس از جراحی برجسته‌تر است و به تدریج با گذشت زمان از بین می‌رود.

ورم التهابی حاد

در مراحل اولیه بهبودی، پاسخ طبیعی بدن تحریک می شود که منجر به تورم بیشتر می شود. این نوع ورم حدود 48 تا 72 ساعت پس از جراحی به اوج خود می رسد و سپس شروع به کاهش می کند.

ورم بینی بعد از عمل

تجمع مایعات پس از عمل

پس از جراحی بینی، ناحیه جراحی می تواند مایعات را در خود نگه دارد که منجر به ورم بینی می شود. این نوع ورم معمولاً چند هفته پس از عمل بینی استخوانی ادامه دارد و با جذب مجدد مایع اضافی بدن به تدریج برطرف می شود.

ورم فیبروز

ورم فیبروز پس از عمل بینی، یک واکنش طبیعی است که ممکن است در افرادی که عمل جراحی بینی داشته‌اند رخ دهد. ورم فیبروز به معنای تجمع بافت نداشته است که به صورت یک توده سفت و متمرکز شکل می‌گیرد. این نوع ورم معمولاً به علت تراکم خون و سایر مایعات در بافت‌های بینی به وقوع می‌پیوندد. ورم فیبروز معمولاً در طی یک تا سه هفته پس از عمل بینی ظاهر می‌شود و می‌تواند به صورت کوچک و محدود یا به طور گسترده‌تر رخ دهد. اغلب این ورم به طور طبیعی بهبود می‌یابد

شدت و مدت ورم بینی می تواند بر اساس عوامل فردی مانند وسعت جراحی، تکنیک جراحی استفاده شده و قابلیت های درمانی فرد متفاوت باشد.

ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول میکشد

ورم بینی استخوانی بعد از عمل می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اما بیشتر تورم در ماه اول پس از جراحی کاهش می‌یابد و حدود 90 درصد از کل ورم بینی باید در سه ماه اول کاهش یابد. به طور کلی، شما می توانید درجاتی از ورم را برای چند هفته تا چند ماه پس از عمل انتظار داشته باشید. ورم اولیه بینی استخوانی معمولاً در چند روز اول پس از عمل بیشتر قابل توجه است و به تدریج طی دو هفته آینده کاهش می یابد.

پس از حدود یک هفته، جراح ممکن است هر گونه آتل یا گچ گیری خارجی را که برای حفظ بینی شما در طول فرآیند بهبودی قرار داده بود، بردارد. با این حال، ورم داخلی در بافت های بینی برای چندین هفته یا حتی ماه ها ادامه خواهد داشت.

درباره هزینه عمل بینی استخوانی و مراحل آن بیشتر بدانید.

ورم بینی بعد از عمل زیبایی چقدر طول میکشد

ورم بینی بعد از عمل زیبایی طبیعی است و بینی شما کبود و متورم شده و ممکن است اطراف چشمانتان نیز کبودی های تیره داشته باشید. تورم ممکن است قبل از اینکه بهتر شود بدتر هم بشود. بیشتر ورم بینی استخوانی بعد از عمل زیبایی باید طی 3 تا 4 هفته از بین برود. در این حین، در بینی خود کمی درد خواهید داشت و ممکن است سردرد را نیز تجربه کنید.

ممکن است بینی شما گرفتگی نیز داشته باشد و برای مدت کوتاهی دچار مشکل تنفسی شوید. حتی ممکن است پوست نوک بینی شما بی حس شده باشد. و یا کمی خارش یا درد حس کند. اگر بجراحی برای شکستگی بینی باشد ممکن است عوارض آن بیشتر طول بکشد. برای آشنایی با هزینه عمل شکستگی بینی این مطلب را بخوانید.

راه های پیشگیری از ورم بینی استخوانی بعد از عمل

  • سر خود را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن سر نسبت به بقیه بدن و اجتناب از صاف دراز کشیدن به تخلیه مایعات اضافی از بینی کمک می کند.

زمانی که دراز می کشید از تعدادی بالش استفاده کنید و سعی کنید در حالت نیمه خوابیده بخوابید تا از تجمع مایعات در اطراف محل جراحی در طول شب جلوگیری کنید.

همچنین باید از خم شدن یا هر ورزش شدیدی که فشار خون شما را افزایش می دهد، خودداری کنید. درباره ورزش بعد از عمل بینی اینجا بخوانید.

  • از کمپرس سرد استفاده کنید

کمپرس سرد که بعد از جراحی روی صورت قرار می‌گیرد، احساس آرامش می‌کند، زیرا ناحیه را کمی بی‌حس می‌کند و جریان خون را کند می‌کند، که التهاب را کاهش می‌دهد و کبودی را به حداقل می‌رساند.

برای تهیه کمپرس سرد، یک حوله تمیز را با آب خیس کنید و قبل از اینکه به مدت 15 دقیقه در فریزر بگذارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی ببندید.

می توانید کمپرس را تا 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید، البته آن را مستقیماً روی بینی قرار ندهید، زیرا ممکن است فشار زیادی به بینی شما وارد کند و گچ را مرطوب کند. در عوض، آن را روی پیشانی یا گونه های خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که پارچه خیلی مرطوب نباشد تا آب روی قالب ریخته نشود. کمپرس سرد در 48 ساعت اول بعد از جراحی بیشترین تاثیر را دارد و شما باید بین 20 دقیقه و 20 دقیقه خاموش باشید.

هرگز نباید یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار دهید، زیرا می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد و باعث آسیب بافتی شود.

  • هیدراته بمانید

نوشیدن مایعات زیاد به دفع سموم از بدن شما کمک می کند و می تواند تورم را سریعتر کاهش دهد.

آب زیادی بنوشید و از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید. همچنین باید مراقب مصرف سدیم خود باشید، زیرا رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند منجر به احتباس مایعات شود. به غذای خود نمک نزنید و از خوردن تنقلات شور خودداری کنید.

استراحت

شما باید یکی دو هفته اول پس از جراحی خود را به استراحت و آرامش اختصاص دهید. پس از این مدت، بیشتر تورم و کبودی باید به اندازه کافی کاهش یابد، به طوری که از بیرون رفتن احساس خودآگاهی نکنید.

جراحی را خیلی نزدیک به یک رویداد خاص مانند تعطیلات یا عروسی برنامه ریزی نکنید – چند ماه زمان بگذارید تا مطمئن شوید که تمام تورم از بین رفته است.

  • آرنیکا را امتحان کنید

آرنیکا یک داروی گیاهی است که صدها سال است برای کاهش درد، کبودی و تورم پس از ضربه به بافت نرم استفاده می‌شود. می‌توانید آن را به شکل قرص به صورت داخلی مصرف کنید یا به صورت موضعی به عنوان کرم، مرهم یا ژل برای تسریع روند بهبودی استفاده کنید.

تنها تعداد محدودی از مطالعات علمی در مورد اثربخشی آرنیکا وجود دارد، اما بسیاری از شواهد حکایتی نشان می‌دهند که آن یک درمان مفید است.

آرنیکا اگر به صورت موضعی استفاده شود، عوارض جانبی کمی دارد، اگرچه هرگز نباید روی پوست شکسته استفاده شود. بنابراین توصیه می شود از آرنیکا فقط به صورت خارجی استفاده کنید.

  • از مصرف الکل، مواد مخدر و مکمل ها خودداری کنید

مصرف هر گونه مکمل یا دارو و داروی دیگر را در دو هفته قبل از عمل جراحی خود و همچنین پس از جراحی متوقف کنید، زیرا ممکن است بر فشار خون، گردش خون و بهبودی شما تأثیر بگذارد.

هیچ داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای درد یا کاهش تورم مصرف نکنید. این داروها در واقع می توانند خونریزی را افزایش دهند و منجر به التهاب بیشتر شوند.

الکل ادرار آور است و می تواند باعث کم آبی بدن شود. تا زمان بهبودی کامل و کاهش تورم بعد از جراحی بینی باید از مصرف آن اجتناب کرد.

  • از عطسه، سرفه، دمیدن بینی و گریه بپرهیزید

همه این‌ها می‌توانند باعث تورم در بینی شوند و بخیه‌ها را تحریک کرده و باعث خونریزی یا حتی پاره شدن آن‌ها شوند. استفاده از یک مرطوب کننده می تواند به مرطوب نگه داشتن هوای اتاق شما برای جلوگیری از سرفه کمک کند و باید از دود سیگار و سایر آلودگی ها دوری کنید.

علت ورم بینی استخوانی بعد از عمل

ورم بینی استخوانی پس از عمل، یک اتفاق رایج است و معمولاً به دلیل عوامل مختلف مرتبط با عمل جراحی ایجاد می شود.

  • تروما و از هم گسیختگی بافت: روش های جراحی بینی اغلب مستلزم دستکاری و تغییر استخوان و بافت های اطراف است. این اختلال می تواند یک پاسخ التهابی طبیعی ایجاد کند و منجر به تورم شود.
  • تجمع مایع: در طول جراحی، مایع ممکن است در داخل بافت های بینی یا زیر پوست جمع شود. این تجمع مایع می تواند به تورم بعد از عمل کمک کند.
  • تکنیک جراحی: تکنیک های خاص به کار رفته در طول جراحی و وسعت عمل می تواند بر میزان تورم تأثیر بگذارد. جراحی های گسترده تر ممکن است منجر به افزایش تورم شود.
  • پاسخ درمانی فردی: روند بهبودی هر فرد منحصر به فرد است. عواملی مانند ژنتیک، سلامت کلی و فیزیولوژی فردی می توانند بر پاسخ بدن به جراحی تأثیر بگذارند و به تورم کمک کنند.

توجه به این نکته ضروری است که تورم بینی استخوانی معمولاً موقتی است و به تدریج در طول زمان فروکش می‌کند. با این حال، اگر تورم بیش از حد یا نگران کننده را تجربه می کنید می‌توانید از بخش پزشک آنلاین با دکتر جراح صحبت کنید و داروی مناسب را دریافت کنید.

چگونه ورم بینی استخوانی بعد از عمل را کاهش دهیم؟

برای کاهش ورم بینی یا Reduce Swelling After Rhinoplasty این دستورات می‌تواند کمک کننده باشد.

  • انتخاب یک جراح که از تکنیک های جراحی درستی استفاده می کند تا تورم را به حداقل برساند
  • استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد بسیار مهم است.
  • بعد از جراحی بینی، خوابیدن با سر بالا توصیه می شود. بالا نگه داشتن سر با بالش های اضافی یا خوابیدن در صندلی در چند روز اول به کاهش تورم کمک می کند.
  • نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید تا احتباس مایعات را به حداقل برسانید. مقدار زیادی آب بنوشید تا نمک از بین برود.
  • برای کنترل جریان خون و جلوگیری از تورم، کبودی و حتی خونریزی بیشتر از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.

تغذیه کاهش ورم بینی استخوانی بعد از عمل

تغذیه برای کاهش ورم بینی استخوانی بعد از عمل

اگر می‌خواهید بدانید که ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول میکشد باید بدانید که 24 ساعت اول پس از جراحی بینی برای روند بهبودی بسیار مهم است. حتما بعد از جراحی بینی، غذای مناسبی را برای خوردن انتخاب کنید تا از عوارض جانبی بیهوشی جلوگیری کنید.

تغذیه بعد از عمل بینی بسیار مهم است. برای کمک به بدن و دستگاه گوارش و از آنجایی که جویدن غذاهای سفت بعد از جراحی بینی بسیار سخت و خطرناک است، استفاده از غذاهای نرم بعد از جراحی بینی در دوران نقاهت توصیه می شود. مانند تخم مرغ خرد شده، پوره سیب زمینی، سوپ مرغ. خوردن غذاهای پر فیبر در دوران نقاهت پس از جراحی بینی توصیه می شود. زیرا این نوع غذا با تقویت حرکات طبیعی روده ها به دستگاه گوارش به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

شامل غذاهای غنی از خواص ضد التهابی مانند میوه ها (توت ها، پرتقال)، سبزیجات (سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی)، ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی تن)، آجیل (بادام، گردو) و ادویه ها ( زردچوبه، زنجبیل) بسیار مفید هستند. مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، دانه های چیا و دانه های کتان می تواند به کاهش التهاب و بهبودی کمک کند.

بروملین، آنزیمی که در آناناس یافت می شود، دارای خواص ضد التهابی است. مصرف آناناس یا مصرف مکمل های بروملین ممکن است به کاهش تورم کمک کند. مصرف زیاد سدیم می تواند منجر به احتباس آب و افزایش تورم شود. مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. برخی از دمنوش های گیاهی مانند چای سبز، چای بابونه و چای زنجبیل دارای خواص ضد التهابی هستند و به کاهش تورم و تقویت آرامش کمک کنند.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *